Název:
Finanční gramotnost a její zařazení ve výuce na základních školách praktických
Překlad názvu:
Financial literacy and its inclusion in the curriculum of practical primary schools
Autoři:
Löffelmannová, Anna ; Kloboučková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Tůmová, Veronika (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá zařazením finanční gramotnosti do výuky matematiky na základní škole praktické. Teoretická část vymezuje základní pojmy používané v práci s ohledem na mentální postižení jednotlivých žáků, popisuje specifika psychických procesů a percepce osob s mentálním postižením. Představuje možnosti vzdělávání žáků s mentálním postižením a možnosti poradenství pro tyto žáky, upozorňuje na současnou legislativu. Dále se zabývá edukací a reedukací žáků s diagnostikovanou mentální retardací. Postihuje zařazení finanční gramotnosti v kurikulárních dokumentech určených žákům s mentálním postižením napříč vzdělávacími oblastmi s důrazem na oblast matematiky. Představuje materiály a jejich parametry vhodné pro výuku finanční gramotnosti na základních školách praktických. Praktická část se týká experimentální výuky jednotlivých tematických celků finanční gramotnosti na základní škole praktické. Byla provedena vstupní diagnostika žáků vybrané základní školy praktické zaměřená na procenta, jednoduché úročení a rozpočet rodiny. Tato diagnostika má obecný charakter, což bylo také ověřeno. Dále je uveden podrobný záznam z vlastní realizace výuky, s ohledem na čtyři sledované žáky, včetně jejich kazuistik. Po ukončení výuky byla hodnocena její úspěšnost. Práci mohou využít učitelé nejen základních...The theoretical part of the diploma work defines intellectual disabilities, as well as the possibilities of counselling and educating of pupils with mental disabilities. Further, the thesis discusses education and re-education of pupils with diagnosed mental retardation. It outlines the inclusion of financial literacy into the curricular documents intended for pupils with a mental disability across educational areas with emphasis on mathematics. The thesis introduces materials and their parameters suitable for the inclusion of financial literacy at practical primary schools. The practical part covers experimental education of individual thematic topics of financial literacy at practical primary schools. The carried out initial diagnostics of pupils at a selected practical primary school focused on percentages, simple interest and a family budget. This diagnostics had a general character, as was also verified. Furthermore, the thesis presents a detailed record from own executed teaching with regard to four monitored pupils, including their casuistry. After the completion of the teaching, its success was assessed. The work can be used not only by teachers at practical primary schools but also at ordinary primary schools, because it contains a series of graded tasks that lead to the development of...
Klíčová slova:
Finanční gramotnost; speciálně pedagogická podpora; výuka matematiky; základní škola praktická; žák s mentálním postižením; Financial literacy; mathematics education; practical primary school; pupil with mental disabilities; special education support