Original title:
Činnost Speciálně pedagogického centra pro žáky s poruchami autistického spektra
Translated title:
Activities of a Special Education Centre for Pupils with Autism Spectrum Disorders
Authors:
Habartová, Iva ; Šumníková, Pavlína (advisor) ; Květoňová, Lea (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na činnost Speciálně pedagogického centra, poskytovanou rodičům dětí a žáků s poruchou autistického spektra ve městě Chebu a v blízkém okolí. Teoretická část práce shrnuje pomocí dostupné odborné literatury základní poznatky o problematice autismu, komplexní diagnostice, speciálně pedagogické péči. Specifikuje formy poradenských služeb v České republice a konkretizuje služby speciálně pedagogického centra, především pro žáky s poruchami autistického spektra. Výzkumná část diplomové práce obsahuje charakteristiku zkoumaného souboru a pomocí dotazníkového šetření zjišťuje spokojenost rodičů žáků s poruchami autistického spektra s nabídkou poskytovaných služeb speciálně pedagogického centra, analyzuje míru využití jednotlivých strategií a mapuje možnosti, jak nabídku speciálně pedagogické péče rozšířit.This thesis focuses on the activities of the Special Education Centre, as provided to parents of children and pupils with autistic spectrum disorders in the region of Cheb, Czech Republic. The theoretical part summarizes - using the specialized literature available - basic information on the issue of autism, its complex assessment and diagnosing, and special education care with focus on the same. It specifies the forms of consulting services in the Czech Republic and the special education centre's services aimed at pupils with autistic spectrum disorders. The research part of the thesis contains the characteristics of the examined array and using a specific questionnaire, it collects information on the satisfaction of parents of pupils with autistic spectrum disorders with the special education centre's offer of services. It also analyses the degree of implementation of the individual strategies and maps out the possibilities of expanding the offer of special education care.
Keywords:
Autistic spectrum disorders; consulting; diagnostic criteria; educational strategies for pupils with autistic spectrum disorders; special education centre; triad of symptoms; diagnostická kritéria; poradenství; Poruchy autistického spektra; speciálně pedagogické centrum; triáda příznaků; výchovné a vzdělávací strategie pro žáky s PAS
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71867