Název:
Globální produkční sítě v Česku na příkladu leteckého průmyslu
Překlad názvu:
Global Production Networks in Czechia in the Case Study of Aircraft Industry
Autoři:
Housková, Štěpánka ; Blažek, Jiří (vedoucí práce) ; Csank, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Globální produkční sítě v Česku na příkladu leteckého průmyslu Tato diplomová práce se věnuje leteckému průmysl v Česku. Používá k tomu relativně nového konceptu globálních produkčních sítí (GPN), který zkoumá funkčně integrované avšak geograficky rozptýlené výrobní sítě. Cílem této práce je poukázat, jak jsou české firmy zapojeny do globální dělby práce. Téměř čtvrtina výrobců v leteckém průmyslu se dokázala zapojit do globální výroby letadel, i když na nižších stupních dodavatelských řetězců. Vedle této výroby však v Česku existuje výroba malých a ultralehkých letadel, která dosahuje mezinárodního věhlasu. V tomto výrobním sektoru jsou firmy vyrábějící nejzákladnější součástky i výrobci celých letadel. Největší vliv na to, jakého dodavatelského stupně firmy jsou, má stáří firmy a v případě firem zapojených do výrobních sítí velkých letadel i zahraniční vlastnictví a velikost. Naopak u firem vyrábějících malá letadla je více než velikost a vlastnictví rozhodující tradice a zkušenosti. Čím vyšší postavení mají firmy v rámci hierarchie, tím spíše mají kapacity na vědu a výzkum. Většina firem je dodavateli několika firem vyšších dodavatelských řádů a jsou i zapojeny do výroby v jiných sektorech. Velmi důležitá institucionální podpora je v Česku poměrně roztříštěná, ale i přes to dosahuje výsledků na poli...Global production networks in Czechia in the case study of aircraft industry This thesis is dedicated to aircraft industry in the Czechia. It uses a relatively new concept of global production networks (GPN), which examines functionally integrated but geographically dispersed production networks. The aim of this work is to show how are the Czech companies involved in the global division of labor. Almost a quarter of manufacturers in the aircraft industry is able to participate in global production of aircraft, although at lower levels of the supply chain. In addition to this production, there is production of small and ultra-light aircrafts, which achieves international reputation. In this manufacturing sector there are companies producing basic components and also throughout the aircraft. The biggest influence on, what tier companies are, is the age of company and in the case of companies involved in the production networks of large aircrafts also foreign ownership and size. In case of companies producing small aircraft it is tradition and experience than the size and ownership. The capacities of research depend on the position of company in the firm hierarchy. Most companies are suppliers of several firms and they are also involved in the production in other sectors. Very important institutional support...