Original title:
Recepce seriálu Přátelé středoškoláky: vliv divácké slasti na užití sitcomu
Translated title:
The reception of the serial Friends by high school students: the effect of viewer's pleasure on the use of sit-com
Authors:
Přivřelová, Iva ; Reifová, Irena (advisor) ; Trampota, Tomáš (referee) Document type: Rigorous theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce si klade za cíl přispět ke studiu vnímání populární kultury analýzou určitých aspektů divácké slasti a jejímu vlivu na recepci dominantní ideologie obsažené v textu populární kultury. Práce chce nejprve shrnout relevantní teorie o tématu a poté jejich závěry konzultovat s vlatním kvalitativním výzkumem provedeným na vzorku respondentů, který vytvoří středoškolští studenti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The main aim of this paper has been to confirm (or not) my hypothesis that a viewer's pleasure can and does modify the ideology embedded in a text of popularculture, but the quality of this modification depends on recipient's context. To be able to prove this, I did a qualitative research among seven high school students of an age group between 17 and 18. I asked them questions concerning their viewer's experience of watching the American sit-cam Friends and their opinions and views on this show and on some general topics related to it. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/14267