Original title:
Princip individualizace v hodnocení žáků na 1. stupni základních škol
Translated title:
Principle of individualizion in evaluation process at primary school
Authors:
Vančurová, Petra ; Krčmářová, Tereza (advisor) ; Kargerová, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce má teoreticko-praktický charakter. V teoretické části shromažďuji poznatky o vymezení pojmu hodnocení, školním hodnocení, o formách, funkcích a typech hodnocení. Dále se zmiňuji o sebehodnocení, portfoliu a individuální vztahové normě. V praktické části jsou mapované výsledky kvantitativního a kvalitativního výzkumu na základě dotazování a rozhovorů s učiteli primárních škol k tomuto požadavku. V kvantitativní části výzkumu jsem předložila dotazníky učitelům různých škol. Otázky jsou zaměřené na jejich postoj k hodnocení v současné škole, na jejich názory související s hodnocením, na sebehodnocení žáků a na míru individualizace, kterou zohledňují při hodnocení. V několika hloubkových polostrukturovaných rozhovorech, které mají charakter kvalitativní, se detailněji zaměřuji na otázky a odpovědi z dotazníku a snažím se najít u jednotlivých učitelů individuální odlišnosti nebo naopak nacházet shody v postojích a názorech k dané problematice. Klíčová slova: hodnocení, individualizace, postoj, strategie, učitel, žákThis thesis has theoretical and practicalcharacter. In the theoretical part, I accumulate knowledge about the definition of assessment and school evaluation forms, functions and types of assessment. Then I mention self-evaluation, portfolio and individual standard. In the practical part, I had evaluated the results ofquantitative and qualitative research, based on interviews with primary school teachers on the topic from the theoretical part. In the quantitative part of the research I have submitted questionnaires to teachers of different primary schools. Questions are focused on their attitude towards the current evaluation school system, student's self-evaluation and the level of individualization by teacher's student assessments. In several in-depth semi-structured interviews, which have the character of qualitative, I amfocusing moreon the answers in the questionnaire and I try to find the differences or agreements between the teacher's attitudes and beliefs on the topic in their answers. Keywords: evaluation, individualization, attitude, strategy, teacher, studets
Keywords:
hodnocení; individualizace; postoj; strategie; učitel; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/68354