Název:
Český jazyk v Nové škole, o.p.s.
Překlad názvu:
The Czech language course at Nová škola organization
Autoři:
Moravcová, Kateřina ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce Český jazyk v Nové škole, o. p. s. představuje čtenářům problematiku jazykového znevýhodnění žáků cizinců a romských žáků, kteří pravidelně navštěvují projekt Rozlety Nové školy, o. p. s. Úvodní část práce představuje neziskovou organizaci Nová škola ajejí tři hlavní projektyRozlety, Komunitní vzdělávání a Romano suno. Stručně charakterizuje klienty projektu Rozlety, jimiž se zabývá tato práce. Jsou to jazykově znevýhodnění žáci, zejména cizinci (Rusové, Ukrajinci, Vietnamci, Číňané ad.) a Romové. Druhá kapitola je věnována jazykovému znevýhodnění uvedených žáků a zvlášť jeho kulturnímu a sociálnímu aspektu - zabývá se vlivy kultury ajazyka na lidské myšlení, zmiňuje teorii o jazykovém relativismu Sapira a Whorfa, rozebírá i mimojazykové faktory ovlivňující komunikaci a zabývá se interkulturním aspektem v komunikaci. Následující část této kapitoly je zaměřena na Bernsteinovu teorii jazykového deficitu a s ní související teorie o vlivu sociálního prostředí na osvojování komunikační kompetence. Závěr kapitoly se soustřeďuje na další aspekty, které mohou mít negativní vliv na školní úspěšnost těchto žáků. Třetí část práce je věnována problematice vyučování cizího jazyka, činitelům cizojazyčné výuky a způsobům začleňování jinojazyčných žáků do školní výuky. Čtvrtá kapitola detailně představuje...The thesis Czech language at Nová školal69 organization introduces it's readers the language disadvantages offoreigners and Roma, who regullary attend the project Rozletyl70 ofNová škola. Tbe first cbapter introduces the non-government organization Nová škola and it's three main projects - Rozlety, Komunitní vzdělávání 171 and Romano suno. l72 There is a brief profile of project Rozlety clients. These are the language disadvantaged pupils as foreigners (Russians, Ukrainians, Vietnamese, Chinese) and Roma pupils. Tbe second cbapter is dedicated the language disadvanteges of Rozlety pupils and extra it' s culture and social aspect. It deals with influence of culture and language on human thinking, mentions the Sapir' s and Whorf s theory and interculture aspect of communication. Part of this chapter deals with the Bemstein's theory of language deficit and further theories. The conclusion concentrates on further aspects of the possibility of their school failure. Tbe tbird part focus on foreign language teaching problems and work with multi-culture and multi-Ianguage class. Tbe fourtb part presents the project Rozlety and it's activities: instruction, freetime club and volunteers programme. This part focus on the Czech language instruction, it' s goals, didactic pIan, language skills of pupils and teaching...