Original title:
Hodnoty výskytu dyslálií v 1. ročníku ZŠ
Translated title:
Value of dyslalia 1. st. School year
Authors:
Štumpfová, Libuše ; Durdilová, Lucie (advisor) ; Hájková, Vanda (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je přiblížit problematiku dyslálie. Práce se zaměřuje na hodnoty výskytu dyslálií v 1. ročníku ZŠ. Teoretická část poskytuje poznatky, jež se dotýkají této problematiky. Jedná se především o vymezení pojmů: komunikace, narušená komunikační schopnost, komunikace ve vztahu RVP PV a RVP ZV. Značná část se věnuje komplexnímu zpracování problematiky dyslálie (klasifikace, symptomatologie, etiologie, diagnostika a terapie), práce se také věnuje dyslalii a jejím možným dopadům na život (dyslalie a škola, dítě s dyslalií a učitel, společenské důsledky dyslalie a psychologické důsledky dyslalie) Praktická část je zpracována na základě dotazníkového šetření, bylo tedy použito metod kvantitativního výzkumu. Respondenty dotazníkového šetření byli rodiče žáků. Hlavním cílem této části bylo orientační zjištění hodnot výskytu dyslalií v prvním ročníku základní školy.Problem of the dyslalia is the main target of this graduation thesis . It's based on the value of dyslalia 1. st. school year. The teoretical part provides knowledges, which deales with this issue. It's especially based on the basic terms: communication, communication disorder, communication with the relationship to RVP PV a RVP ZV. The main part of the teoreticial part pursue of the komplex proccesing dyslalia problem (classification, symptomatology, etiology, diagnosis and therapy), graduation thesis is also pursue of dyslalia problems and it's possible impacts on life (dyslalia and school, children with impaired articulation and teacher, dyslalia's social and psychological consequences). The practical part is prepared on the basis of the survay. For this survay it was used the quantitative research methods. The Survay respondents were student's parents. Determine approximate values of dyslalia occurrence in the first school year was the main target of this practical part.
Keywords:
Communication; dyslalia; school age; value of dyslalia; dyslalie; hodnoty výskytu dyslalie; Komunikace; školní věk
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/43212