Název:
Vliv kooperativních her na sociální atmosféru ve třídě
Překlad názvu:
Influence of Cooperative Games on Social Atmosphere in the Class
Autoři:
Panušová, Lenka ; Frainšic, Michal (vedoucí práce) ; Vomáčko, Ladislav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název práce: Vliv kooperativních her na sociální atmosféru ve třídě Cíl práce: Cílem práce je zjistit, jak významný vliv může mít půldenní kooperativní program se zaměřením na spolupráci na vzájemné vztahy mezi spolužáky jedné třídy a na následné vnímání třídní sociální atmosféry. Metody: Pro získání dat byl využit standardizovaný dotazník "Hodnotenie sociálnej atmosféry v triede." Výzkumu se zúčastnilo celkem 72 respondentů ze tří prvních ročníků šestiletého Gymnázia Jana Nerudy v Praze. K vyhodnocení jsou využity statistické metody jako aritmetický průměr, modus či medián. Výsledky: K pozitivnímu posunu v hodnocení třídní sociální atmosféry došlo ve všech zkoumaných skupinách. Nicméně v kontrolní skupině 1.D, kde kooperativní program neproběhl, nastalo výraznější zlepšení než v jedné z experimentálních skupin. Ověřili jsme, že půldenní program kooperativních her není dostačující k naplnění záměru výrazně ovlivnit vzájemné vztahy mezi spolužáky, ale může poukázat na nedostatky třídní sociální atmosféry. Klíčová slova: spolupráce, komunikace, skupinová dynamika, kooperativní učení, prostředí školní třídyTitle: Influence of Cooperative Games on Social Atmosphere in the Class Objectives: The goal of the thesis is to detect the importance of influence of a half-day cooperative program on relationships within one class and subsequent perception of social atmosphere in the class. Methods: The standardized questionnaire "Hodnotenie sociálnej atmosféry v triede" was used for data acquisition. 72 respondents of first three years of Jan Neruda Grammar School in Prague participated on the research. Statistic methods like arithmetic average, modus or median were used for data evaluation. Results: The positive shift in evaluation of social atmosphere in the class was visible in all analysed groups. Nevertheless in the control group 1.D. where the cooperative program was not used there was a more significant improvement than in one of experimental groups. We proved that a half-day program of cooperative games is not sufficient for fulfilment of intentions to influence relationships within the class, but it can point out the deficiencies of social atmosphere in the class. Keywords: cooperation, communication, group dynamics, cooperative learning, class environment
Klíčová slova:
komunikace; kooperativní učení; prostředí školní třídy; skupinová dynamika; spolupráce; class environment; communication; cooperation; cooperative learning; group dynamics