Original title:
Interkulturní komunikace ve firmách
Translated title:
Intercultural communication in firms
Authors:
Štillerová, Aneta ; Tureckiová, Michaela (advisor) ; Froněk, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své bakalářské práci se zabývám vlivem kultury na firemní komunikaci. Vycházím z témat obecné interkulturní komunikace, která poté vztahuji na firemní praxi. Hlavním východiskem je předpoklad, že vliv kultury na firemní komunikaci je v českých firmách doposud spíše neuvědomován, přehlížen nebo podceňován. Z tohoto důvodu jsem si vybírala především nejdůležitější a nejzákladnější témata interkulturní komunikace. Cílem je předložit dostatečné množství argumentů, které by vedly jak manažery, tak zaměstnance k přijmutí interkulturní komunikace jako relevantního tématu firemního života současné doby a k uvědomění si potřeby školení, jež by ve výsledku rozvíjela celkové komunikační schopnosti. V první kapitole se zabývám nejdříve firemní komunikací, poté samotnou kulturou a nakonec definuji interkulturní firemní komunikaci. Jako speciální část přikládám několik příkladů z ankety se zaměstnanci české pobočky německé IT firmy, jež zaměstnává odborníky široké palety národností. Druhá kapitola je nejobsáhlejší a vnitřně členitá. Čtenáře v ní seznamuji s konkrétními tématy interkulturní komunikace, zejména s vlivem kultury na naše vnímání a myšlení, dále s různými komunikační styly, s kulturními rozdíly v neverbální komunikaci a neposledně s vlivem rozdílných hodnot na interkulturní komunikaci. Vždy se přitom...In my bachelor thesis I deal with the cultural influence on communication in firms. The work draws from topics of general intercultural communication, which I then relate to the corporate life. My starting point is the assumption that Czech firms have so far rather been unaware of, neglected or underestimated the cultural influence on the corporate communication. Therefore I focused in particular on the most important and basic topics of intercultural communication. The aim is to provide both managers and employees with enough arguments so as to make them accept the intercultural communication as a relevant topic of the current corporate life and aware of the training needs which would develop the overall communication competence. In the first chapter I deal with the corporate communication, then with the topic of culture and eventually with the intercultural communication in firms. As a specific part I included few results of an inquiry with employees of a Czech branch of German IT company that employs specialist coming from a wide variety of countries. The second chapter is extensive. The reader is introduced to actual topics of intercultural communication, in particular to the cultural influence on our perception and thinking, then to the different communication styles, to cultural differences in...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/29397