Název:
Francouzský model kulturní politiky: francouzská výjimka?
Překlad názvu:
French Cultural Policy Model: French Axception?
Autoři:
Proftová, Veronika ; Perottino, Michel (vedoucí práce) ; Tomalová, Eliška (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tématem předložené diplomové práce je analýza francouzského modelu kulturní politiky. Práce pojednává o vztahu státu ke kultuře, přičemž si klade otázku, zda a čím je francouzský model výjimečný. Ačkoli se historie Ministerstva kulturních záležitostí datuje teprve od roku 1959, státní zásahy v oblasti kultury mají hluboké kořeny. V návaznosti na monarchii si tradičně centralizovaný stát uchoval v kulturní oblasti důležitou roli mecenášství, ochrany a kontroly. Spojením školství a kultury jí věnoval nemálo předpisů a nařízení, a podpořil vytvoření velkého počtu orgánů a institucí. První veřejná politika v oblasti kultury se rodí v roce 1959, kdy dochází k ustavení ministerstva svěřeného Andrému Malrauxovi. Tento ministr udává francouzské kulturní politice směr po deset let. Sedmdesátá léta jsou oproti tomu ve znamení ministerské nestability. I přes relativní krátkost svého ministerského období (1971 - 1973) se však Jacquesovi Duhamelovi podaří vštípit ministerstvu kurz, jehož kontinuita bude do roku 1981 zachována. V roce 1981 je do čela ministerstva jmenován Jack Lang, jehož desetileté působení na ministerstvu je poznamenáno pokračováním a dokončením politik Andrého Malrauxa a Jacquese Duhamela, ačkoli zcela viditelně mění názvosloví a styl. Od počátku devadesátých let ministerstvo zdůrazňuje svou vůli...The diploma thesis topic is the analysis of the French cultural policy model. It deals with the relation between state and culture, while asking a question if and what for is the French model exceptional. Although the history of the Ministry of Cultural Affairs dates only back to 1959, state intervention in the culture field has deep roots. In the continuation of the monarchy, the traditionally centralized state has kept an important role of patronage, protection and control. By linking together education and culture, the state devoted plenty of regulations to the latter, and favoured setting up of numerous organizations and institutions. The first public policy in the culture field was born in 1959 when the ministry entrusted to André Malraux was founded. This minister was giving direction to the French cultural policy for ten years. The 1970s were under the sign of ministerial instability. Despite a relative brevity of his term of office (1971 - 1973), Jacques Duhamel succeeded in giving the ministry a political course whose continuity was to be pursued until 1981. In 1981 Jack Lang was appointed as minister, whose ten years stay in office was marked by continuing and carrying out the policies of André Malraux and Jacques Duhamel, in spite of a noticeable change in his vocabulary and style. Since the...