Original title:
Matematické dovednosti aplikované ve výuce geografie na SŠ napříkladu tematického celku Země jako vesmírné těleso
Translated title:
Mathematical Skills Applied to Teaching of Geography at High School In the Topic The Earth as a Cosmic Orb
Authors:
Matýsková, Pavla ; Netrdová, Pavlína (advisor) ; Marada, Miroslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Matýsková, P. (2010): Matematické dovednosti aplikované na výuce geografie na středních školách. Na příkladu tematického celku Země jako vesmírné těleso. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená diplomová práce se zabývá mezipředmětovými vztahy mezi matematikou a geografií na gymnáziu v tematickém celku Země jako vesmírné těleso. Vztahy jsou obecně sledovány z pohledu tří forem kurikula (zamýšleného, realizovaného a dosaženého). V oblasti zamýšleného kurikula je provedena analýza kurikulárních dokumentů zejména Rámcového vzdělávacího programu a vybraných školních vzdělávacích programů. Následně jsou v obsahové analýze vybraných středoškolských učebnic hodnoceny vazby geografie a matematiky na základě požadovaného učiva, jeho kvality, srozumitelnosti a výskytu příkladů z praxe. Na základě provedené analýzy jsou podrobně definovány a specifikovány dílčí kapitoly zvoleného celku, ve kterých lze nalézt aplikaci matematických dovedností. Pro účely studia realizovaného kurikula byly provedeny hloubkové polostrukturované rozhovory s učiteli na vybraných gymnáziích, dosažené kurikulum bylo zjištěno na základě dotazníkového šetření na žácích - testování žáků proběhlo formou připravených příkladů, ve kterých žáci aplikují vazby matematiky a geografie. Závěry...Matýsková, P. (2010): Mathematical skills applied to the teaching of geography at secondary schools in the topic the Earth as a cosmic orb. Department of Social Geography and Regional Development, Charles University in Prague. Submitted diploma thesis deals with interdisciplinary relationships between mathematics and geography at grammar schools in the topic the Earth as a cosmic orb. The relationships are generally described from the point of view of three curriculum forms (intended, implemented and achieved). In the area of the intended curriculum there is an analysis of curriculum documents carried out, especially of the Framework educational programme and of selected school educational programmes. Subsequently, the links between selected secondary school textbooks of geography and mathematics are evaluated on the basis of required curriculum, its quality, intelligibility and occurrence of examples from the practice. The subchapters of the selected unit, in which an application of mathematical skills can be found, are defined in detail and specified on the basis of the carried analysis. Deep, semi-structured interviews were conducted with the teachers at selected grammar schools for the purpose of the study of the implemented curriculum. The achieved curriculum was found out on the basis of the...
Keywords:
framework education programme; geography; interdisciplinary relationships; mathematics; qualitative research; school education programme; textbook analyzis; analýza učebnic; geografie; kvalitativní výzkum; matematika; mezipředmětové vztahy; rámcový vzdělávací program; školní vzdělávací program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/32726