Original title:
E-learning a jeho používání z pohledu výuky společenských věd.
Translated title:
E-learning and Its Use in Tuition of Social Sciences
Authors:
Růžanská, Hana ; Beneš, Milan (advisor) ; Buriánek, Jiří (referee) ; Pančocha, Karel (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Disertační práce přináší komplexní pojednání o současných moderních metodách výuky včetně e-learningu. V úvodu práce, který přibližuje její obsah, smysl, východiska a cíle, je za hlavní cíl práce stanoven záměr analyzovat a zhodnotit nejnovější vývojové trendy e-learningu, moderních forem vzdělávání a využívání informačních technologií v organizaci studia. Dílčí cíle práce souvisejí se strukturou hlavního cíle a korespondují se členěním práce na jednotlivé kapitoly, ve kterých text zasazuje historii e-learningu do kontextu historie věd a institucionálního vzdělávání, zhodnocuje postavení e-learningu a dalších moderních forem vzdělávání v rámci politických a legislativních priorit Evropské unie a České republiky, prezentuje několik klíčových strategických a právních dokumentů upravujících tuto oblast mimo jiné v souvislosti s konceptem celoživotního učení. Ve stěžejní teoretické části práce je podán podrobný pohled na hlavní teoretické otázky související s e-learningem a s dalšími moderními formami vzdělávání v současné domácí i zahraniční odborné literatuře. Tato část popisuje e-learning v souvislosti s konceptem celoživotního učení, podává základní definice e-learningu a rozbor dalších souvisejících pojmů, stručnou historii e-learningu, e-learningových nástrojů a forem, porovnává výhody a nevýhody...This doctoral thesis provides a comprehensive treatise of contemporary modern methods of education including e-learning. In its preface the author presents its content, purpose, basis and objectives and sets the main goal of the thesis, namely an intention to analyse and evaluate the latest trends in e-learning, modern forms of education and use of information technology in organisation of studies. Sub-objectives of this dissertation relate to the structure of its prime objective and correspond with its individual chapters in which it presents the history of e-learning within the history of science and institutional education, evaluates the position of e-learning and other modern forms of education in the scope of political and legislative priorities of the European Union and of the Czech Republic and presents several core strategic and legislative documents covering this area also in connection with the concept of lifelong learning. The key theoretical part of the thesis contains a detailed overview of main theoretical issues related to e-learning and other modern forms of education in contemporary local and international literature. This part describes e-learning as a part of the concept of lifelong learning, provides basic definitions of e-learning as well as an analysis of related terms,...
Keywords:
distance learning; e-learning; educational projects; lifelong learning; massive open online courses; open access; open education; open educational resources; open universities; support of education; the European Social Fund; celoživotní učení; distanční vzdělávání; e-learning; Evropský sociální fond; masivní otevřené online kurzy; otevřené univerzity; otevřené vzdělávací zdroje; otevřené vzdělávání; otevřený přístup; podpora vzdělávání; vzdělávací projekty
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67025