Název:
Námět v díle současných českých malířů a jeho vztah k osobnosti tvůrce
Překlad názvu:
The subject matter at work of the contemporary Czech artists and its dependence on creator's personality
Autoři:
Uholyeva, Xenie ; Slaměník, Ivan (vedoucí práce) ; Šípek, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá osobností výtvarného umělce, některými obsahovými charakteristikami jeho díla a vztahem mezi nimi. Teoretická část začíná úvodem do problematiky interdisciplinárního výzkumu výtvarného umění. V druhé kapitole je přehled dosavadních výzkumů, zaměřených na osobnost výtvarného umělce, na osobnostní koreláty kreativity obecně a na některé typologie umělců, které berou v potaz jejich tvorbu a osobnost. S těmito studiemi později porovnáváme naše vlastní měření. Třetí kapitolu věnujeme námětu ve výtvarném umění. Pojednáváme o námětu jako o aspektu tvorby, který může přinést psychologické informace o umělci. Popisujeme proces tvorby z hlediska geneze námětu. Zabýváme se také vlivem námětu na vnímání uměleckého artefaktu. Ve čtvrté kapitole krátce popisujeme výzkum Stanislava Drvoty, který pak v empirické části reprodukujeme v pozměněné podobě. Ve výzkumné části popisujeme osobnostní charakteristiky umělců pomocí osobnostních dotazníků. S využitím experimentálního nástroje, převzatého od Stanislava Drvoty, hodnotíme obsahové charakteristiky tvorby. V poslední části dáváme do vztahu osobnost umělce a obsahové charakteristiky jeho tvorby.The construed diploma thesis deals with both some content characteristics of the visual artist's work and his/her individuality (personality) as well as their correlation. The theoretical part of the thesis begins with an introduction to the issues in the interdisciplinary research in creative art. In the second chapter, a summary of present research focused on visual artist's personality as well as on personality correlates of creativity in general and on some typologies of artists which impeach their production and personality is included. Our personal results are later compared with those studies. The third chapter is attended to the subjects in creative art. We treat of the subject like the aspect of artist's production which can bring psychological information on the artist. The production process in light of the genesis of the subject is described. We also deal with an influence of the subject on perception of art artifact. In the fourth chapter, the research of Stanislav Drvota which we are repeating in the altered form in the empiric part is briefly described. In the experimental part, we are describing artists' personality characteristics per personage questionnaires. The content characteristics are evaluated via the experimental tool taken over from Drvota. At the last part, artist's personality...