Original title:
Podpora studentů s dyslexií na středních školách
Translated title:
Supporting the high schools students with dyslexia
Authors:
Dubská, Jana ; Strnadová, Iva (advisor) ; Hájková, Vanda (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá studenty s diagnostikovanou dyslexií, kteří studují na středních školách. V první části jsou teoreticky nastíněná východiska této problematiky. Tato část se zaměřuje na diagnostiku, poradenství, možnosti a formy podpory studentů s dyslexií na středních školách. Ve výzkumné části jsou prezentovány výsledky šetření. Za účelem splnění cílů této diplomové práce byla použita kombinace kvalitativního a kvantitativního přístupu konkrétně - rozhovory se studenty, dotazníkové šetření a pozorování. V hlavní části jsou prezentované názory studentů s dyslexií na jejich znevýhodnění, průběh studia a možnosti volby profesního zaměření po ukončení střední školy. Následně jsou uvedeny názory jejich rodičů na danou problematiku a názory učitelů na téma formy podpory studentů s dyslexií a jejich aplikace v praxi. V poslední části jsou uvedena doporučení pro praxi v oblasti poradenství, učitelství a také doporučení pro rodiče.This thesis pursues the high school students with diagnosed dyslexia. In the first part the outlets of this dilemma are outlined by theory. It includes diagnostics, counseling, options and forms of supporting the high schools students with dyslexia. In the exploratory part the results of my research are presented. To achieve the thesis targets I used combination of qualitative and quantitative approach. In specific - interviews with students, question-form research and observations. Main part presents the attitudes of students to their handicap, studies progressions and options of their profession specialization after graduating from a high school. Sequentially the attitudes of parents to this dilemma as well as opinions of pedagogues about form of supporting the students and its application in practice are presented. Conclusion states the recommendations for counseling practice, pedagoguism and also references for parents.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/12081