Název:
Psaní a čtení vlastního jména v předškolním věku
Překlad názvu:
Name Writing and Reading of Preschool Age Children
Autoři:
Kubíková, Adéla ; Viktorová, Ida (vedoucí práce) ; Špačková, Klára (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou psaní a čtení vlastního jména v předškolním období. Vlastní jméno je pro děti velmi atraktivní, a proto se zpravidla jako první chtějí naučit psát právě svoje jméno. Díky podpisu si děti pomalu osvojují systém písma a celou písemnou kulturu. Teoretická část se věnuje stručnému popisu jednotlivých vývojových charakteristik dítěte předškolního období. Dále se zabývá vývojem písma v předškolním věku a rozvojem schopností a dovedností potřebných k nácviku psaní a čtení. Těžiště této práce spočívá v praktické části. Jedná se o vlastní empirický výzkumu heterogenní skupiny dětí ve věku 3-6 let. Děti měly několik úkolů jako například podepsat se a následně svůj podpis zpětně přečíst nebo své jméno rozpoznat v krátkém textu. Cílem zkoumání bylo zjistit, jaký mají předškolní děti vztah k podpisu. Pozornost byla zaměřena jak na grafickou podobu podpisu, tak na dětskou představu o tom, jak je podpis společensky důležitý a užitečný. Bakalářská práce se zabývá také tím, zda je pro děti těžší podpis napsat nebo jej přečíst.This bachelor thesis deals with the issue of writing and reading personal names in the preschool period. The personal name is very attractive for the children, and therefore they usually want to learn to write this particular name first. Thanks to the signature, the children gradually become acquainted with the system of writing and the entire culture of writing. In its theoretical part, it briefly describes the individual development characteristics of a preschool child. Further on, it deals with the development of writing in the preschool age and the development of abilities and skills needed to learn to write and read. The focus of the paper lies in the practical part. It is the author's own empirical research of a heterogenic group of children aged 3-6 years. Children had several tasks, such as sign up and then re-read their signature or recognize their name in a short text. The aim of the research was to find out the relationship of the preschool children to their signature. Attention was focused both on the graphic form of the signature, and on the children's notion of the social importance and usefulness of signature. The bachelor thesis also reflects on whether it is more difficult for the children to write their name or to read it.
Klíčová slova:
podpis; předškolní věk; vnímání psaného textu; čtení a psaní,vývoj; perception of letters; preschool age; reading and writing,development; signature