Original title:
Poruchy příjmu potravy u adolescentů z pohledu učitelů středních škol
Translated title:
Adolescents' eating disorders from the point of view of high school teachers
Authors:
Bicanová, Eliška ; Marádová, Eva (advisor) ; Kovaříková, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 ABSTRAKT Diplomová práce pojednává o poruchách příjmu potravy a o informovanosti středoškolských učitelů tělesné výchovy o tomto onemocnění. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje poznatky z odborné literatury a zabývá se mentální anorexií, mentální bulimií a nespecifickými poruchami příjmu potravy. Výzkumné šetření bylo realizováno formou rozhovorů se středoškolskými učiteli. Cílem práce bylo zjistit, zda učitelé vědí, co jsou poruchy příjmu potravy, jaké jsou jejich možné příčiny, možnosti prevence a kompetence učitelů k řešení tohoto onemocnění. Výsledek naznačuje, že učitelé tělesné výchovy mají pouze základní znalosti o problematice poruch příjmu potravy. S ohledem na tato a další zjištění byl vypracován návrh jednání pro učitele, kteří se setkají s poruchou příjmu potravy u svých žáků.1 ABSTRACT The master thesis deals with the eating disorders and foreknowledge of high school physical education teachers of this disease. The thesis is divided in the theoretical part and the practical part. The theoretical part includes remarks from scientific literature and it is concerned with anorexia nervosa, bulimia nervosa and eating disorders not otherwise specified. Research was carried out by interviewing secondary teachers. The aim of research was to find out whether the pedagogues know what the eating disorders are, what are their potential causations, possibilities of prevention and competency of teachers for solving these disorders. The results indicate that physical education teachers have only basic knowledge about eating disorders. In view of the fact of these and other findings, a draft of activities for teachers who solve the eating disorders has been developed.
Keywords:
adolescents; anorexia nervosa; bulimia nervosa; eating disorders; physical education teacher; adolescenti; mentální anorexie; mentální bulimie; poruchy příjmu potravy; učitel tělesné výchovy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/71850