Original title:
Projektové vyučování: Největší Čech podle žáků 9. třídy ZŠ
Translated title:
Projekt teaching:The Greatest Czech man according to pupils of 9th in elementary school
Authors:
Bernatová, Lenka ; Mikeska, Tomáš (advisor) ; Parkan, František (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem diplomové práce bylo zjištění, koho považují žáci 9. ročníků základních škol za nejvýznamnější českou osobnost. Další cíle pak byly - vytvořit a aplikovat projekt, díky kterému bude tato informace zjištěna, a také to, zda se žáci zajímají o zadané osobnosti i mimo školní výuku. Ke splnění cílů byly využity dvě metody - dotazníková a projektová. Průzkum dopadl následovně: na prvních třech místech se umístili - Karel IV., Tomáš Garrigue Masaryk, Václav Havel. Průzkum dále ukázal, že se žáci o dané osobnosti mimo výuku spíše nezajímají, a pokud ano, využívají k tomu internet nebo dokumentární pořady spíše než odbornou literaturu. Ze závěrečné reflexe projektu vyplynulo, že žáky bavil a přišel jim zajímavý.The main focus of the work is to search for the greatest Czech, according to opinion of the 9th grade students. Other goal was to create and apply a project, through which we gathered information. Another goal was to find out if the students are interested in these persons out of the school education. Two methods were used to fulfil these goals - a survey and a project. The results of survey are: 1st place - Charles Fourth, 2nd place - Tomáš Garrigue Masaryk and 3rd place - Václav Havel. The survey also showed that students are in mostly interested in these persons. If they do, they use internet and documentary movies as main sources of information rather than specialised literature. The final reflection of the project indicates that students liked it and considered it as interesting.
Keywords:
a project education; outstanding czech personalities czech persons; questionnaire; dotazník; historie; projektové vyučování; české významné osobnosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/66429