Original title:
Dilema výběru vysoké školy
Translated title:
Dilemma of Choosing the Right University
Authors:
Frombergerová, Anna ; Presslerová, Pavla (advisor) ; Pavlas Martanová, Veronika (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá tématem volby dalšího vzdělávání a budoucí profese studentů gymnázia. Výzkum je zaměřen na dilema výběru, tady na proces rozhodování studentů a specifikaci faktorů, které do tohoto procesu vstupují a ovlivňují jej. V úvodu teoretické části jsou vysvětleny používané termíny a popsány vybrané kariérové teorie. Další kapitoly se zaměřují na hlavní faktory, které působí na rozhodování studentů, na motivaci a na specifické motivační faktory jako jsou hodnoty a hodnotové orientace. Závěr teoretické části je věnován procesu rozhodování a konkrétním způsobům rozhodování. Hlavním cílem empirické části bylo zjistit průběh rozhodovacího procesu volby dalšího vzdělání a profese u studentů gymnázia a identifikovat specifické faktory, které mají na jejich rozhodování vliv. V empirické části je rozebrána metodologie realizovaného výzkumu, která je založená na kvalitativním zpracování čtrnácti polostrukturovaných rozhovorů. Pro práci s daty je použita metoda obsahové analýzy. V empirické části jsou také prezentována a interpretována získaná data. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The purpose of this bachelor thesis is to outline the choice of further education and future career possibilities of interviewed high school students. The research is dedicated to dilemma of choice, which means the students' decision process and to the factor specification, the latter of which due to their involvement influence the process itself. The first theoretical part explains used terms and chosen career theories. The next chapters deal with main factors influencing the students' decision-making process, motivation and specific motivation incentives, such as values and values orientation. The conclusion of theoretical part focuses on decision-making process and on the specific ways of decision-making. The main goal of the empirical part was not only to find out the course of decision-making process in relation to further education choice and career possibilities of questioned students, but also to identify particular factors influencing the students' choices. The empirical part concerns with the methodology of used research. The methodology is based on quantitative processing of fourteen semi-structured interviews. The method of content analysis is applied to working with the data. The empirical part presents and construes obtained data. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
choice; dilemma; motivation; university; vocational orientation; dilema; motivace; profesní orientace; vysoká škola; výběr
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/66655