Original title:
Vliv existencialismu na výchovu
Translated title:
Influence of existencialism on education
Authors:
Sál, Petr ; Syřiště, Ivo (advisor) ; Prokop, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem práce je popsat vývoj filozofického podkladu pro vznik existencialismu u Jean-Paul Sartra a následně prozkoumat tento filozofický model. Poté přikročit k myšlenkovému experimentu a vytvořit nástin kompetence učitele, která by obsahovala filozofii Jean-Paul Sartra. Základní otázkou, na kterou pak má tato práce odpovědět, je, zda je možné aplikovat filozofický přístup existencialismu a to zejména rané filozofie Jean-Paul Sartra tak, jak ji prezentoval v přednášce Existencialismus je humanismus do školního prostředí s cílem zlepšit možnosti výchovy a tak zefektivnit působení učitele mimo standardní oficiální kurikulum. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)The theme of this thesis is to describe the development of the philosophical basis for the emergence of existentialism by Jean-Paul Sartre and subsequently explore this philosophical model. Then the work proceeds to the thought experiment and creates an outline of the teacher's competence, which would include the philosophy of Jean-Paul Sartre. The basic question, which this thesis should answer, is whether it is possible to apply a philosophical approach of existentialism, especially early philosophy of Jean-Paul Sartre, as it was presented in the lecture (called) Existentialism is a Humanism, into the school environment with the aim to improve the possibilities of education and thus uplift the teacher's working outside the official curriculum standard. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
change; education; ethic; existencialism; influence; Jaspers; philosophy; Sartre; school; etika; existencialismus; filozofie; Jaspers; působení; Sartre; vzdělávání; výchova; změna; škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/75679