Original title:
Informační podpora práce projektových týmů
Translated title:
Information Support of Project Teams
Authors:
Veselková, Anna ; Lipková, Helena (advisor) ; Vlasák, Rudolf (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem diplomové práce je nastínit možnost informační podpory projektových týmů ze strany informačního specialisty. V teoretické části jsou představeny metodiky projektového řízení a blíže specifikovány jednotlivé fáze projektu od jeho iniciace až po uzavření tak, jak je vidí metodika PMBoK. V rámci kapitol věnovaných jednotlivým fázím projektu jsou definovány vstupní informační zdroje, které mohou (musí) být vytěženy, i výstupní dokumenty, které slouží k posunutí projektu do další fáze. Na to navazuje návrh možností informační podpory při práci s informačními zdroji a vytváření výstupních dokumentů s ohledem na kompetence, které by měl mít informační specialista. Klíčové jsou v tomto ohledu třetí a čtvrtá kapitola, ve kterých jsou uvedeny konkrétní návrhy na možnost informační podpory projektového týmu informačním specialistou. Praktická část je zaměřena na uplatnění informačního specialisty při realizaci konkrétního projektu ve společnosti, která je významnou finanční institucí na českém trhu. Zatímco teoretická část byla zpracována na základě studia odborné literatury, praktická část vychází především z osobních konzultací s projektovým manažerem společnosti.The aim of the diploma thesis is to outline the possibilities of information support of project teams by an Informational Specialist. The theoretical part introduces different project management methodologies and further specifies the individual project phases as seen by PMBoK methodology. In the chapters focusing on each of the phases of a project, all necessary input sources as well as all output documents that are essential for the project to move on to its next phase are defined and elaborated on. This part is followed by a description of possibilities of information support for working with information sources and creating output documents with regard to competencies, which an Information Specialist should have. Key in this respect is the third and the fourth chapter, including specific proposals on the possibility of information support of a project team by an Information Specialist. The practical part is focused on the role of an Information Specialist in the implementation of a specific project in a company - in particular, a major financial institution on the Czech market. While the theoretical part is based on the study of literature, the practical part is mainly based on personal consultation with a Project Manager of the company.
Keywords:
information need; information professional; information specialist; information support; innovation; project management; project team; project-oriented company; informační podpora; informační potřeba; informační pracovník; informační specialista; inovace; projektové řízení; projektový management; projektový tým; projektově orientovaná společnosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/66808