Název:
Nauka dzogčhen v souvislosti s životní cestou
Překlad názvu:
The Teaching of Dzogchen in the Contexts of the Life - span
Autoři:
Veselá, Monika ; Vojtíšek, Zdeněk (vedoucí práce) ; Baštecká, Bohumila (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2016
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce "Nauka dzogčhen v souvislosti s životní cestou" se zabývá konkrétní provázaností teorie životní cesty s aplikací na nauku dzogčhen. Cílem práce je zkoumání vlivu nauky dzogčhen na životní cestu jednotlivců. V práci jsou nejprve mezioborově postihnuty převládající teorie životní cesty z pohledu psychologie i mimo oblast psychologie, které jsou následně posouzeny pro své klady i zápory a z hlediska možnosti použití pro dané téma. Jelikož není možno si vybrat pouze jeden náhled, v práci je zvolen interdisciplinární přístup. Zaměřujeme se zejména na biodromální teorii, která nejvíce odpovídá moderní longitudinální metodě zpracování. Jako nosná teorie životní cesty je v souladu s cílem práce zvolena teorie P. B. Baltese. V práci je zpracován její unikátní třísložkový model a dále rozpracovávány zejména nenormativní vlivy životních událostí. Tyto jsou význačné díky jejich pociťovanému významu pro respondenty. Nenormativní vlivy jsou dále propojeny s metodou životní čáry. Po teoretickém zpracování tématiky tibetského buddhismu a starobylé duchovní cesty, nauky dzogčhen, jako jeho vrcholné vědomosti, jsou obě témata životní cesty a nauky dzogčhen vzájemně propojena a posuzována ve společném kontextu na praktické aplikaci životních cest jednotlivých praktikujících dzogčhenu. Tento kontext je v...The diploma work of "The teaching of dzogchen in the context of the life span" is dealing with the matters of the life span with application of the dzogchen teaching. The goal of the work is the investigation of the influence the teaching of dzogchen to the life-span of respondents. In the work there are firstly elaborated the main used theories of the life-span from scientific approach of psychology and outside of psychology point of view. These are analyzed for their benefits and also negative characteristics and from the point of view to be useful for the selected theme and goal. As far as there is no possibility to choose just one theory to work with, I have decided to work with the interdisciplinary approach. Focus is especially to the biodromal theory, which has most corresponding view to the modern longitudinal methodology. With the aim of work, the life-span theory of the P. B. Baltes has been chosen as a main theory. In the work is elaborated unique 3 phases model of this theory and continues with the non-normative influences of the life-span. These are important for the importance given them by respondents. The non-normative influences are connected with the life-drawing methodology. After the theoretical elaboration of the themes of tibetan buddhism and ancient spiritual teaching of dzogchen, as...