Název:
Čtenáři komiksu Rychlé šípy a čtenářské kluby Mladého hlasatele jako aktivní publikum
Překlad názvu:
Comics Rychlé šípy in Mladý hlasatel and active audience
Autoři:
Mamulová, Martina ; Švelch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Suk, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce Čtenáři komiksu Rychlé šípy a čtenářské kluby Mladého hlasatele jako aktivní publikum se zabývá konfrontací moderních teorií aktivního publika a rekonstrukcí aktivity fanoušků komiksu Rychlé šípy v Mladém hlasateli, respektive členů čtenářských klubů Mladého hlasatele. Teoretická část je věnována charakteristice časopisu pro mládež Mladý hlasatel a jeho dobovému kontextu. Pozornost jsem věnovala vývoji koncepcí od pasivního publika k aktivnímu a samozřejmě zde jsou vysvětleny moderní teorie produsage, kolektivní inteligence, transmediálního vyprávění, které v praktické části práce porovnávám s rekonstruovanou aktivitou členů čtenářských klubů. Kromě srovnání teorií s aktivitou čtenářů a nalezení společných znaků, se v praktické části věnuji způsobům komunikace redakce se svými čtenáři. Nechybí zde ani podrobná analýza publika a jeho aktivity. Poslední část práce je věnována konceptu "fandomu" Henryho Jenkinse, jehož popis fanouška v mnoha bodech odpovídá popisu fanouška komiksu Rychlé šípy, ačkoliv komiks vycházel ve 30. letech 20. století a Henry Jenkins vydal svou knihu, ze které čerpám, Textual Poachers v roce 1992. Závěr práce je takový, že ačkoliv teorie o chování aktivního publika vznikly jako odpověď na technologický rozvoj a aktivnější chování mediálního publika, mají mnoho...Diploma thesis "Readers of Rychlé šípy comics and Mladý hlasatel reader's clubs as an active audience" deals with a confrontation of modern theories of the active audience and reconstruction of active fans of comics Rychlé šípy which was published in th Mladý hlasatel magazine. Theoretical part of this paper characterize this magazine for children and its time context. I focused on a development of passive and active audience concepts. There are also introduced modern approaches to active audiences like produsage, collective intelligence and transmedia storytelling which are compared in the practical part of this work with the reconstructed activity of Mladý hlasatel readers. The target is to find the common features of this moderrn approaches in their activity. I also described the audience of the Mladý hlasatel in details and its types of activity. The very last part of this thesis is dedicated to Henry Jenkins' "fandom" as it was described in his piece Textual Poachers. I was able to find there many of the similar features of Jenkins' fan and fan of Rychlé šípy, although the Jenkins' book was published in 1992 and Mladý hlasatel in the thirties of twentieth century. My conclusion is that modern theories such as produsage, collective intelligence and transmedia stotelling do fit in many ways to...
Klíčová slova:
aktivita publika; fandom; kolektivní inteligence; Mladý hlasatel; produsage; Publikum; transmediální vyprávění; čtenářské kluby Mladého hlasatele; active audiences; Audiences; fandom; Mladý hlasatel; produsage,collective inteligence; readers clubs of Mladý hlasatel; transmedia storytelling