Název:
Speciálně pedagogická intervence u dětí s vývojovou dysfázií v mateřské škole
Překlad názvu:
Special Educational Intervention in Children with Specific Language Impairment in the Kindergarten
Autoři:
Vávrová, Miriam ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na problematiku specificky narušeného vývoje řeči u dětí předškolního věku. Sleduje a hodnotí vývoj jejich komunikačních a motorických schopností během docházky do mateřské školy. Teoretická část se zabývá vymezením základních pojmů týkajících se komunikace a narušené komunikační schopnosti s důrazem na problematiku specificky narušeného vývoje řeči. Popsán je také psychomotorický a komunikační vývoj dítěte od narození po nástup do školy a jeho návaznost na Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Ten se zaměřuje na komunikativní kompetence a specifika dítěte s narušenou komunikační schopností. Cílem praktické části bylo sledování čtyř dětí se specificky narušeným vývojem řeči během jejich docházky do mateřské školy speciální. Byl sledován řečový a psychomotorický vývoj těchto dětí v návaznosti na speciálně pedagogickou intervenci. Součástí práce je také vyhodnocení rozhovoru s rodiči sledovaných dětí. Výzkum byl prováděn kvalitativní metodou a jako výsledek práce byly vypracovány kazuistiky sledovaných dětí. Na závěr byly vyhodnoceny cíle práce a zodpovězeny položené výzkumné otázky, které shrnuly výsledky šetření.This Masters thesis focuses on issues of Specific Language Impairment - SLI of children of pre-school age. It monitors and evaluates development of their communication and motor skills during their time in kindergarten. The theoretical part focuses on defining basic terms which relate to communication and communication disorder with the emphasis on SLI. The psychomotor and communicational development of child from birth to entering school is described too. Also how this all affected creating the Framework Educational Programme for preschool education. The aim of the empirical part was to observe four children with SLI during their attendance at a pre-school for children with specific needs. Speech and psychomotor development of these children and its changes in connection to their teachers' intervention was observed. Part of the research included interviews with children's parents and those are also evaluated. The survey was done by the qualitative method. We get four case histories. At the end was evaluated the aims of the survey and answered questions asked and summarized the results of my investigation.
Klíčová slova:
grafomotorika; hrubá motorika; jemná motorika; klinický logoped; mateřská škola speciální; motorika mluvidel - oromotorika; narušená komunikační schopnost; psychomotorický vývoj; Specificky narušený vývoj řeči - vývojová dysfázie; vývoj řeči; školní logoped; clinical speech therapist; communication disorder; fine motor skills; graphomotor skills; gross motor skills; kindergarten for children with special needs; oral motor skills; psychomotor development; school speech therapist; Specific language impairment (SLI) - developmental language disorder; speech development