Original title:
Úloha individuálních vzdělávacích plánů v edukačním procesu na základní škole u žáků s poruchou učení
Translated title:
Role individual education plans in education process in elementary school pupils with defect learning
Authors:
Vařejková, Petra ; Zemková, Jaroslava (advisor) ; Marádová, Eva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na podstatu individuálně vzdělávacích plánů u žáků se specifickou poruchou učení. První kapitola teoretické části je zaměřena na specifikaci a dělení specifických poruch učení. Druhá kapitola se věnuje možnosti podpory a vzdělávání žáků se specifickou poruchou učení, tvorbě a obsahu individuálních vzdělávacích plánů. Poslední kapitola teoretické části pojednává o legislativním rámci vzdělávání žáků se specifickou poruchou učení. Praktická část je věnována žákovi se specifickou poruchou učení na prvním stupni základní školy. Kazuistika žáka, rodinná a osobní anamnéza a vypracovaný individuálně vzdělávací plán. Popsány jsou činnosti prováděné s žákem v rozmezí deseti měsíců. Závěrem jsou vyhodnoceny pokroky žáka v daných oblastech. Cílem bakalářské práce je zjistit, jak velkou úlohu zastává individuálně vzdělávací plán ve vzdělávacím procesu. Dále metodou pozorování zjistit, jak se žák v námi zvolených oblastech rozvíjí při pravidelně prováděných činnostech dle individuálně vzdělávacího plánu.The bachelor work is aimed at the essence of individually educational plans in pupils with specific defects in learning. The first chapter of the theoretical part is aimed at the specification and the division of specific defects in learning. In the second chapter I occupy with the possibilities of the support and education of the pupils suffering specific defects in learning as well as the creation and contents of individually educational plans. The last chapter of the theoretical part is aimed at the legislative framework of the education of pupils with above-mentioned defects. In the practical part of my bachelor work I take heed of a pupil in a primary school who suffers from this specific defect. This part contains casuistic of a pupil, his family and personal anamnesis and individually educational plan. The pupil's activities in the range of ten months are described here. At the end I assess his progress in the above-mentioned areas. The objective of my bachelor work is to find out to what extend can individually educational plans enforce within the educational process and how can a pupil develop within the selected areas under the regular activities according to the individually educational plan.
Keywords:
education process in elementary school; individual education plan; special education; special education teacher; special educational needs pupils; specific defect learning; edukační proces na základní škole; individuálně vzdělávací plán; specifické poruchy učení; speciální pedagog; speciální pedagogika; Speciálně vzdělávací potřeby
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/76838