Název:
Zlo. Koncept zla ve výtvarné výchově
Překlad názvu:
Evil. Notion of evil in Art Education.
Autoři:
Šromová, Jana ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (vedoucí práce) ; Kitzbergerová, Leonora (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá problematikou vnímání zla skrze výtvarnou výchovu na 2. stupni ZŠ. V teoretické části studium odborné literatury vymezuje základní pojmy a koncepci zla z historického hlediska. Dále se práce věnuje zmapováním výstavy Luciferův efekt/střetnutí se zlem v Centru současného umění DOX a uvažování o zlu z pohledu Philipa G. Zimbarda. Analýzou výtvarných děl a porovnáním konceptových map vznikl didaktický návrh na výuku, který byl realizován v praktické části formou projektového vyučování. V praktické části jsou popsány jednotlivé výtvarné řady projektu společně s reflexí. V závěru práce je zhodnocen jak samotný projekt, tak výzkum. Výzkum zjišťuje, co by měl učitel výtvarné výchovy vědět, aby mohl tuto problematiku vyučovat. Annotation: Šromová, J.: Zlo. Evil. Notion of evil in Art Education. [bachelor work] Praha: 2013 - Charles University in Prague, Faculty of Education, Art Education Department, s. 39 My thesis is focused on the concept of evil, and its implications in art education at middle school level. The theoretical part defines the comcept of evil from a historical standpoint through the study of pertinent research. This part includes interpretation of exhibition entitled "The Effect of Lucifer" from the contemporary art center DOX as well as Philip Zimbard's theories on evil....My thesis is focused on the concept of evil, and its implications in art education at middle school level. The theoretical part defines the comcept of evil from a historical standpoint through the study of pertinent research. This part includes interpretation of exhibition entitled "The Effect of Lucifer" from the contemporary art center DOX as well as Philip Zimbard's theories on evil. The lesson plans were created by analyzing the art pieces from the exhibition and by comparison of conceptual maps. The practical part shows the specific art lessons, followed by analysis. At the end of the work is a complete evaluation of the project and related research, which provides an art teacher with the knowledge to address this issue in the classroom.
Klíčová slova:
akční výzkum; Centrum současného umění Dox; Philip G. Zimbardo; výtvarná výchova; Zlo; action research; Art Education; Centrum for contemporary Art Dox; Evil; Philip G. Zimbardo