Název:
Aktuální otázky regulace mezinárodní letecké přepravy
Překlad názvu:
Topical issues of the regulation of international air transport
Autoři:
Škodová, Pavla ; Pauknerová, Monika (vedoucí práce) ; Brodec, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Závěr Varšavská úmluva vytvořila již v raném období mezinárodní letecké přepravy základní standard, který se dal považovat za úspěch. Je přirozené, že postupně začínal být vnímán jako nedostačující, což se projevilo přijetím několika instrumentů, jejichž cílem bylo obsah Varšavské úmluvy revidovat. Následkem byl velice roztříštěný systém, jehož jediným řešením se stalo přijetí nové mezinárodní úmluvy. Montrealská úmluva se snažila reagovat na požadavky vyjádřené v dodatkových protokolech k Varšavské úmluvě a mnoho jejich ustanovení přejala do svého textu. Její význam spatřuji především ve znovu nastolené unifikaci úpravy mezinárodní letecké přepravy. Kromě zásadního převratu v koncepci odpovědnosti byla cílem nové úmluvy změna ustanovení, které činily v textu své předchůdkyně problémy, projevující se rozsáhlou judikaturou. V tomto směru shledávám, že Montrealská úmluva spíše neobstála. Ač si kladla za cíl stanovit neomezenou odpovědnost dopravce v případě smrti a zranění cestujících, použitím nejasných termínů, které stejně jako Varšavská nedefinuje, zůstává prakticky odpovědnost do jisté míry omezená. Pojem "nehoda" tak bude stále důvodem soudních rozepří stejně jako otázka finanční kompenzace psychické újmy cestujících. Bohužel nedošlo ani k určení, jaký časový posun mezi plánovanou dobou příletu do místa...I Recent Issues of Regulation of International Carriage by Air Summary The purpose of my thesis is the analysis of regulation of international carriage by air where currently co-exist two regimes based on different international conventions. The Warsaw Convention was the first instrument that unified body of rules governing the international carriage by air, especially the most important areas: the arrangement of documents of carriage and the carrier's liability. Its most significant feature is the limited liability for sustained damages in case of death, wounding or any other bodily injury of passengers, in addition based on fault. It has been considered as deeply protective to air carriers. The only character in favor of passengers is the shifted burden of proof so that the airlines are presumed liable unless they can meet the necessary measures standards. Huge discontent with this regulation led to entering into arrangements that modified the Warsaw Convention. Non-uniformity of this regime has been the cause of adoption of new Montreal Convention which incorporates most of relevant norms contained in arrangements which modified the Warsaw Convention. Thus the Montreal convention contains some provisions of the Guatemala Protocol, the Guadalajara Convention and Montreal Protocols III and IV. The new...