Original title:
Integrace žáka s těžkým zrakovým postižením v hodinách českého jazyka
Translated title:
Integration of pupils with severe visual impairment in Czech language lessons
Authors:
Bobková, Kamila ; Pišlová, Simona (advisor) ; Janovec, Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce podává ucelený přehled o edukaci žáků s těžkým zrakovým postižením se zaměřením na výuku českého jazyka. V současné době jsou díky stále se více prosazujícím konceptům integrace a inkluze žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání na učitele v běžných školách kladeny požadavky celý tento proces zvládat. Je proto zapotřebí, aby se pedagogové v této problematice orientovali a především věděli, s kým mohou za těchto okolností spolupracovat, na koho se obracet. Pro vytvoření homogenního celku v rámci třídy je velice vhodné, aby se žák s těžkým zrakovým postižením mohl podílet na veškerých činnostech s ostatními spolužáky, pod které mj. spadá i práce i s učebními pomůckami. Abych takovouto společnou aktivitu podpořila, vyrobila jsem za odborné spolupráce hmatové učební materiály se zaměřením na jazykovou výchovu. Ty mohou používat též intaktní žáci ve třídě, což možnou propast mezi nimi a žáky se speciálními vzdělávacími potřebami napomáhá co nejvíce eliminovat.The work gives a comprehensive overview of the education of students with severe visual impairment, focusing on teaching language education. Currently, more and more advancing the concept of integration / inclusion of pupils with special educational needs in mainstream education are the teachers in mainstream schools subject to requirements that the process of integration / inclusion of these pupils were able to cope. It is therefore necessary that the teachers have to orientate in this field, and especially to know who can work with, who to turn to. To create a homogeneous group within the class is very appropriate for the pupil with severe visual impairments to participate in any activities with their peers, under which, inter alia, the work also comes with teaching aids. To support such a common activity, I made a technical cooperation tactile teaching materials focusing on language education. You can also use the intact classmates in the classroom, which could eliminate the differentiation of students "without " and "with" special educational needs as much as possible.
Keywords:
Czech language courses for pupils with severe visual; inclusion; student with severe visual impairment; tactile learning disabilities materials with exercises in the Czech language; visual defects; inkluze; integrace; postižením hmatové učební materiály se cvičeními z českého jazyka; zrakové vady,výuka českého jazyka žáků s těžkým zrakovým; žák s těžkým zrakovým postižením
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/35862