Original title:
Pedagogický pohled na výchovu dětí homosexuálními páry
Translated title:
Pedagogical view on the upbringing of children by homosexual couples
Authors:
Vráblíková, Kateřina ; Komárková, Tereza (advisor) ; Lorenzová, Jitka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je orientována na téma výchovy dětí gay a lesbickými páry. Zabývá se postojem pedagogů základních škol k otázce homosexuality a homoparentality. V teoretické části jsou představeny pojmy jako rodina, gender, genderová role a identita. Dále se práce zaměřuje na koncept gay a lesbických rodin, na právní aspekty homoparentality a možné cesty stejnopohlavních párů k rodičovství. V neposlední řadě jsou prezentovány některé provedené výzkumy homoparentality. Část těchto výzkumů se zabývá možným vlivem výchovy rodičů stejného pohlaví na vývoj dítěte. Další skupinu představují výzkumy rodičovské zkušenosti gayů a lesbických žen. Poslední kapitola teoretické části se zabývá pojetím homosexuality a výchovou dětí ve školách. Cílem praktické části práce je zjistit, jaký je postoj pedagogů k otázce homosexuality a homoparentality, zda a jak je o těchto tématech vyučováno a jak se postoj učitelů odráží ve výuce/vyučování. Klíčová slova homosexualita, homoparentalita, stejnopohlavní rodina, gay rodičovství, lesbické rodičovství, registrované partnerstvíThis Master's Thesis approaches the phenomen of upbringing of children by lesbian and gay couples. It deals with primary school teachers' attitude to the question of homosexuality and homoparentality. In the theoretical part, the issues such as family, gender, gender role and identity are introduced. Thereafter the work is focused on the concept of gay and lesbian families, the legal aspects of homoparentality and the possible approach to parenting by the same-sex couples. The thesis also presents some of the realized researches into homoparentality. Part of these studies covers a potentional influence of upbringing by same- sex parents on child's development. Second part comprises the researches focused on parental experience of gays and lesbian women. The last chapter of theoretical part deals with the conception of homosexuality and education at schools. The aim of the practical part is to find out what the attitude of primary school teachers to homosexuality and homoparentality is really like, whether and how these topics are taught and how the attitude of teachers is reflected in teaching/lessons. Keywords: homosexuality, homoparentality, same-sex family, gay parenthood, lesbian parenthood, registered partnership
Keywords:
gay parenthood; homoparentality; homosexuality; lesbian parenthood; registered partnership; same-sex family; gay rodičovství; homoparentalita; homosexualita; lesbické rodičovství; registrované partnerství; stejnopohlavní rodina
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62646