Original title:
Úloha postav v japonské vizuální kultuře
Translated title:
The Role of Characters in Japanese Visual Culture
Authors:
Flesch, David ; Sýkora, Jan (advisor) ; Tirala, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci "Úloha postav v japonské vizuální kultuře" se zabývám analýzou fiktivních charakterů a jejich úlohou v rámci japonské vizuální kultury, ale i společnosti obecně. První část práce je věnována úvodu do problematiky a nastínění historického vývoje poválečné japonské vizuální kultury s příhlédnutím k nejikoničtějším dílům a jejich postavám. Tento úvod má čtenáři usnadnit pochopení argumentace v následujících kapitolách. V první z nich charaktery zkoumám z psychologického a sociologického hlediska a zasazuji je do širšího společenského rámce. Kapitoly 3 a 4 věnuji dvěma pro japonskou poválečnou popkulturu nejdůležitějším subkulturám, dívčí kultuře šódžo a fanouškovské kultuře otaku. Popisuji okolnosti jejich vzniku, ale také trendy uvnitř těchto subkultur, které vedly k významné popularizaci charakterů a s nimi spojených produktů a průmyslových odvětví. V případě šódžo je nejdůležitějším fenoménem kult roztomilosti kawaii, který je dnes jednou z určujících estetických kategorií a je neoddělitelnou součástí jazyka japonské vizuální kultury. U otaku, vášnivých spotřebitelů produktů vizuální kultury, jsem se dále zaměřil na trendy přímo spojené s adorací a fetišizací fiktivních postav a pro hlubší náhled do problematiky k těmto fenoménům přistupuji skrze "rozhovor" dvou předních odborníků...The main purpose of this thesis is the analysis of fictional characters, their role in Japanese visual culture and society in general. For a better understanding of the argumentation that follows in chapters 2 to 4, I first introduce the reader to the world of postwar Japanese visual culture, its most iconic works and characters. In the following chapter I observe fictional characters from a psychological and sociological standpoint, and highlight their significance for contemporary society. Chapters 3 and 4 are dedicated to some of the most significant subcultures in postwar Japan - the shojo and otaku. In each of these chapters I first offer a synopsis of their respective histories and proceed to analyze some of the main trends associated with these subcultures; trends that have subsequently led to a major shift in consumer culture and a significant popularization of characters, the character business and its products. I argue that the most significant phenomenon associated with shojo culture is kawaii, the aesthetic of cuteness. Kawaii is arguably one of the defining aesthetic categories of contemporary Japan and is closely linked to postwar visual culture and the character goods industry. In the case of otaku, passionate consumers and fans of visual culture and modern media, I have focused on...
Keywords:
characters; kawaii; otaku; shojo; visual culture; charaktery; kawaii; otaku; vizuální kultura; šódžo
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/59890