Original title:
Filosofické reflexe tvořivé zkušenosti
Translated title:
Philosophical reflections of creative experience
Authors:
Fridmanová, Milena ; Koubová, Alice (advisor) ; Nitsche, Martin (referee) ; Pokorný, Vít (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Fridmanová, M.: Filosofické reflexe tvořivé zkušenosti Předkládaná disertace se věnuje tématu tvořivé zkušenosti. Tvořivá zkušenost není něčím, co bychom záměrně dělali, zároveň se však neobejde bez naší aktivity a připravenosti. Tato práce si klade základní otázku, jak můžeme přispět k tomu, aby k nám přicházely tvořivé impulsy a abychom je byli schopni uchopit a přetavit do díla. Práce vychází z předpokladu, že dnešní představy o tvorbě vycházejí z romantického pojetí, podle kterého je umění produktem génia tvořícího z nadpřirozených sil, které nemá ve své moci. Ve 20. století byla tvořivost podrobena rozsáhlému vědeckému výzkumu, zejména psychologickému, který ukázal, že tvořivostí disponuje každý a že ji lze rozvíjet. O to je aktuálnější otázka, co v tvořivém procesu ovlivňujeme a co ne. První kapitoly práce jsou věnovány filosofické interpretaci tří výkladů tvořivé zkušenosti v podání Schopenhauera, Nietzscheho a Gadamera. Záměrem této interpretace je zdůraznit protichůdné motivy jednotlivých pozic. Schopenhauer je zde pojednán jako představitel typického romantického pojetí génia, který tvoří díky vrozeným schopnostem a dotýká se tím neměnné podstaty světa. Nietzsche je představen v bodě svého odvratu od Schopenhauerovy metafyzické perspektivy. Tvořivá zkušenost podle něj nemůže spočívat v...Fridmanová, M.: Philosophical reflections of creative experience This dissertation is dedicated to the topic of the creative experience. The creative experience is not something "made" by us, but at the same time it does not occur without our activity and readiness. The basic question addressed by this dissertation is, how can we contribute to the process of being met by creative impulses and to the ability of grasping them and finally transforming them into a piece of art. The dissertation sets off from a premise that current notions of creativity are referring to a romantic conception, stating that the work of art is made by a genius creating through supernatural powers, which are beyond his personal grasp. In the 20th century, the creative experience has undergone a vast scientific examination, especially in the field of psychology; which confirmed that creativity is possessed by everyone and can be developed. This result raises the question, which aspects of the creative process can be affected and which cannot? The first chapters of the dissertation elaborate on the philosophical interpretation of three expositions of the creative experience - by Schopenhauer, Nietzsche, and Gadamer. The intention of this interpretation is to point to contradictory motives of individual conceptions....
Keywords:
arts; creative disposition; creative experience; creativity; creator; dialogical acting; Gadamer; genius; improvisation; Nietzsche; piece of art; Schopenhauer; Vyskočil; dialogické jednání; Gadamer; génius; improvisace; kreativita; Nietzsche; Schopenhauer; tvořivost; tvořivá kondice; tvořivá zkušenost; tvůrce; umělecké dílo; umění; Vyskočil
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172356