Název:
Česká dramatická tvorba dvacátých let dvacátého století
Překlad názvu:
Czech drama in the twenties of the 20th century
Autoři:
Nezvalová, Barbora ; Mocná, Dagmar (vedoucí práce) ; Smrčka, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zaměřuje na českou dramatickou tvorbu dvacátých let dvacátého století. Konkrétně na repertoár Národního divadla tohoto období. V prvních kapitolách práce je stručně nastíněna situace dramatu ve dvacátých letech 20. století. V následujících kapitolách jsou z repertoáru Národního divadla vyexcerpována pouze dramata českých autorů, která ve dvacátých letech rovněž vznikla, s vynecháním dramat bratří Čapků. Z takto zúženého výčtu her jsou vytvořeny tři tematické dvojice her pro následnou analýzu a komparaci. Jádro práce tvoří analýza a komparace zvolených dvojic úspěšných a neúspěšných her. Přičemž se jedná o hry z domácí produkce uvedené v repertoáru Národního divadla. Konkrétně jde o produkci, která byla v porovnání s dramaty bratří Čápků vnímána jak průměrná. Každá z dvojic je doplněna kritikami a recenzemi dobového tisku. Na základě této komparace dvou tematicky podobných her, a to vždy hry úspěšné a neúspěšné, nastiňuje práce, co bylo pravděpodobným důvodem úspěchu, či neúspěchu jednotlivých her a co bylo populární mezi diváky dramatu této doby, jaké byly dobové trendy a vkus tehdejšího průměrného návštěvníka Národního divadla. KLÍČOVÁ SLOVA drama, divadlo, dvacátá léta 20. století, Národní divadlo, komparace, Plukovník Švec, Revoluce, Velbloud uchem jehly, Širočina, Je veliká láska na...This thesis focuses on the issue of Czech drama in the twenties of the 20th century. Specifically, it focuses on the repertoire of the National Theatre. In the first chapters, the state of drama in this period is briefly analysed. In next chapters, dramas are selected that were written by the Czech writers others than the Čapek brothers and introduced in the twenties of the 20th century. Three thematic pairs of dramas were chosen from this limited selection for the purpose of further analysis and comparison. The core and most important elements are the analysis and comparison of pairs of dramas whereas every pair composes of one successful and one unsuccessful drama. All dramas were introduced at the National Theatre in the twenties and all of them were considered as an average when compared to the work of the Čapek brothers. Furthermore, the analysis and comparison of every pair is accompanied by the contemporary critics and reviews published in the newspapers. Based on the comparison of both successful and unsuccessful dramas that are thematically close, the thesis outlines the information on most probable reason why every individual drama was successful or unsuccessful with the audience, on what was popular among the audience, on the contemporary trends and on the common taste of average...
Klíčová slova:
divadlo; drama; dvacátá léta 20. století; Je veliká láska na světě?; komparace; Láska není všecko; Národní divadlo; Plukovník Švec; Revoluce; Velbloud uchem jehly; Širočina; 1920's; comparative analysis; Drama; Je veliká láska na světě?; Láska není všecko; Plukovník Švec; Revoluce; The National Theatre; Theatre; Velbloud uchem jehly; Širočina