Original title:
Segmentální struktura čínské slabiky
Translated title:
Segmental structure of Mandarin syllable
Authors:
Třísková, Hana ; Heřmanová, Zdenka (advisor) ; Volín, Jan (referee) ; Uher, David (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Predkládaná práce se zabývá segmentální slabikou standardní cínštiny putonghua (kodifikovaná varieta cínštiny v CLR). Nechává stranou tónovou složku slabiky. Práce zkoumá všechna hlavní témata fonologického a fonetického popisu izolované cínské segmentální slabiky, resp. zpusoby, kterými jsou analyzována v široké literature - jak cínské, tak i západní provenience. K problému pristupujeme z hlediska výuky cínštiny jako druhého jazyka, kde zvládnutí inventáre slabik (cca 400 segmentálních, 1300 tónických slabik) predstavuje základní krok pri studiu výslovnosti. Nedostatecné zvládnutí výslovnosti izolovaných slabik nevyhnutelne poškozuje budoucí úroven celkové kompetence studenta v mluveném jazykovém projevu. Dané téma proto pokládáme za velmi duležité. Protože latinizacní systém pinyin, který byl vyvinut v CLR (oficiálne schválen 1958), je dosud zjevne jedinou prakticky použitelnou fonologickou bází pro pedagogické úcely, tato práce nemá v úmyslu prosadit vlastní fonologickou interpretaci struktury cínské slabiky (ac i takové námety predložíme). Poté, co provedeme široké srovnání existujících analýz a jejich pro a proti, budeme se snažit vybrat taková rešení, která jsou nejvýhodnejší pro úcely praktické výuky výslovnosti. Spolu s tím, že prijímáme pinyin jako fonologický základ, budeme se primlouvat za...This dissertation concerns itself with the segmental syllable of Mandarin, i.e., of standard Chinese as codified in P.R.C. and known as putonghua. While it leaves aside the aspect of tone it explores all major topics related to the phonological and phonetic description of the isolated Mandarin segmental syllable and the ways in which they are treated in broad literature, both Chinese and Western. We approach the subject from the perspective of teaching Chinese as a second language (TCSL), where mastering the syllabary (cca 400 segmental syllables, 1300 tonic syllables) represents a crucial basic step. Poor command of the pronunciation of isolated syllables will inevitably have a detrimental effect on the spoken language competence of a student. Because the pinyin romanization system (developed in P.R.C., officially approved in 1958) assumedly is the only feasible phonological system for the paedagogical purposes, the present dissertation does not aspire to establish any new phonological interpretation of the Mandarin syllable (although some attempts will be made). After making a broad comparison of existing analyses and their pros and cons, we strive to explore the solutions most convenient for the purposes of teaching pronunciation.Along with accepting pinyin as a phonological background, we advocate for a...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/31564