Název:
Vztahy mezi dětmi v mateřské škole
Překlad názvu:
Relationships between children
Autoři:
Němcová, Radka ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Loudová Stralczynská, Barbora (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměří na vývoj potřeby sociálních vztahů u předškolního dítěte. Součástí je získání teoretických znalostí o vztazích k rodině a dospělým, sourozencům, vrstevníkům a rozdíly mezi nimi. Dále se zabývá problematikou vztahů a názory na oblíbené dítě, nevhodná přátelství, chování a dítě bez přátel. Jsou uvedeny charakteristické vztahy vznikajících ve volné hře dětí, kde se spontánně projevuje emocionalita a vznik užších vazeb mezi vrstevníky, které vznikají především v kooperativní hře. Věnuje se také dětské skupině jejich pozitivním i negativním znakům heterogenní a homogenní skupiny a vznikem podskupin. Závěr představuje rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání a v oblasti dítě a ten druhý se zaměřením na vzájemné vztahy mezi dětmi. Praktická část se zabývá zjišťováním akčním průzkumem, jaké vztahy mezi dětmi převažují, co se dětem v mateřské škole líbí a nelíbí a jak ji přijímají. Zda převažují vztahy pozitivně laděné a zda se objevují i negativní a jsou dětskou skupinou dlouhodobě negativně přijímány. Dále se zaměřuje na to, jak učitelky mateřské školy vnímají vztahy mez dětmi a realizován pedagogických program podporující vztahy mezi dětmi ve třídě mateřské školy, který je reflektován. Na závěr jsou zodpovězené cíle a zobecněné poznatky o dynamice vztahů v...The Thesis is focused on development of social relationships' need of a preschool-age child. The Thesis deals with theoretical information about relationships to a family and adults, siblings, children of the same age and differences among them. It deals with issues of relationships and opinions on a favourite child, inappropriate friendships, behaviour and a child without friends. It declares characteristic relationships resulting from games, when emotionality and bonds among children of the same age show spontaneously. These bonds arise in cooperative games. It deals with a group of children, positive and negative features of age-heterogeneous and age-homogeneous group and development of subgroups.In a final part it introduces preschool framework educational programme and the part "Child and the other" concentrates on mutual relationships among children. An action research in the practical part of the Thesis finds out what relationships among children prevail, what they like and dislike in a nursery school, how they accept, whether positive or negative relationships prevail, whether the negative ones are adopted by a children's group in the long term. It also concentrates on nursery school teachers' perception of children's relationships. A pedagogical programme supporting relationships among...
Klíčová slova:
Socializace dítěte,Sociální vztahy,Volná hra,Vazby mezi vrstevníky vznikající při hře,Sociální učení a sociální rozvoj,Dětská skupina,Dítě a ten druhý; Socialization of the child,Social relationships,Free game,Emerging links between peers during play,Social learning and social development,Children's group,Child and the other