Original title:
Evaluační nástroje pro hodnocení školního vzdělávacího programu v oblasti pedagogického procesu
Translated title:
Evaluation tools for assessment of the School Educational Programme in the field of pedagogical process
Authors:
Tichá, Zdeňka ; Trojan, Václav (advisor) ; Lisnerová, Romana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Závěrečná práce se zabývá metodami a technikami, které slouží ke sběru a analýze dat užívaných v evaluačním procesu v oblasti školních vzdělávacích programů (ŠVP) v mateřské škole. Teoretická část vymezuje definice a základní pojmy související s oblastí hodnocení a evaluace, evaluačních nástrojů a procesů. Pojmenovává základní metody a techniky evaluačních procesů a jejich praktické používání při vyhodnocování evaluačního systému v ŠVP v podmínkách sloučených mateřských škol. V empirické části se zaměřuje na oblast evaluace školních vzdělávacích programů v podmínkách sloučených mateřských škol a pracuje s informacemi získanými dotazníkovým šetřením. Zkoumá praktické využívání konkrétních evaluačních nástrojů při vyhodnocování evaluačních systémů. Analyzuje vlastní realizaci, efektivitu a funkčnost evaluačních praktik a hodnocení výsledků výzkumného šetření. Na závěr přináší doporučení možných postupů a řešení zjištěných nedostatků v oblasti evaluace školních vzdělávacích programů v podmínkách sloučených mateřských škol.The final thesis deals with methods and techniques that are used for collecting and analyzing data used in the evaluation process in school curriculums in kindergartens. The theoretical part contains definitions and basic concepts related to the areas of assessment and evaluation, evaluation tools and processes. It identifies the basic methods and techniques of evaluation processes and their practical application in the assessment of the evaluation system of the School Education Program (SEP) in terms of merged kindergartens. In the empirical part it focuses on the issue (area) of the evaluation of school curriculums in kindergartens in terms of unified kindergartens and is based on information obtained by a questionnaire survey. It examines the practical usage of specific evaluation tools in assessing evaluation systems, analyzes actual implementation, effectiveness and functionality of evaluation practices and evaluation of the research. In conclusion it provides recommendations for possible procedures and solutions of discovered shortcomings in the evaluation of school curricula in terms of unified kindergartens.
Keywords:
assessment; evaluation; evaluation process; evaluation system; evaluation tools; school education program; unified kindergartens; evaluace; evaluační nástroje; evaluační proces; evaluační systém; hodnocení; sloučené mateřské školy; školní vzdělávací program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/55782