Original title:
Současné umění v mateřské škole
Translated title:
Contemporary art in kindergarten
Authors:
Turečková, Zuzana ; Kitzbergerová, Leonora (advisor) ; Pfeiffer, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ústředním tématem bakalářské práce je využití předmětů denní potřeby ve výtvarném umění a následně i ve výtvarných činnostech s dětmi v mateřské škole. Teoretická část nejdříve nastíní důležitost tvořivosti, poté přiblíží výtvarné činnosti, které rozvoj kreativity podporují. Dále se zaměří na význam pedagogického projektu. Poslední kapitola se pak soustředí na současné české umělce, jejichž různorodé tvůrčí postupy a metody se staly inspirací pro výtvarné úkoly v praktické části. Ta je zpracována formou výtvarného projektu pro konkrétní mateřskou školu. Součástí práce je také fotodokumentace a autorčina pedagogická reflexe realizovaných aktivit.The purpose of the thesis is to describe how common objects are used in contemporary art and consequently in art classes for children in the kindergarten. The theoretical part of the paper outlines the importance of creativity in education, introduces art activities boosting development of creativity and describes what makes projects such an outstanding learning tool. The last chapter overviews contemporary Czech artists whose assortment of creative courses and methods has been used as inspiration for various art assignments in the practical part of the paper. The practical part of the paper is in the form of a project designed for a particular kindergarten. Photo documentation and the author's pedagogic reflection of the applied activities are enclosed.
Keywords:
creative method; creative process; creativity; daily things; object; project; space; visual art activities; objekt; projekt; prostor; předměty denní potřeby; tvořivost; tvůrčí metoda; tvůrčí proces; výtvarné činnosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/79216