Original title:
Osvojování čtení s využitím alternativních metod a problémy minoritních skupin
Translated title:
Acquisition of reading using alternative methods and problems of minority groups
Authors:
Mičková, Kateřina ; Zelinková, Olga (advisor) ; Štréblová, Miroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou gramotnosti a především výuky čtení. Teoretický podklad definuje gramotnost, minoritní skupiny, metody vyučování čtení a osvojování čtenářských dovedností. Praktická část vychází z dlouhodobého výzkumu, realizovaného pod hlavičkou GAČR v letech 2009 - 2011. V této práci je zpracovávána pouze část tohoto výzkumu, a to na ZŠ Hanspaulka v Praze. Výzkum se zabýval připraveností dětí na počátku školní docházky k výuce čtení, ve škole, kde se k vyučování čtení používá metoda analyticko-syntetická hlásková. Následně bylo porovnáváno, na jaké úrovni jsou děti na konci 1. ročníku ve čtení. Zjišťovala se zde míra závislosti dobré nebo rizikové připraveností dítěte na počátku školní docházky pro výuku čtení a úroveň čtení na konci 1. ročníku.This master`s thesis deals with a topic of literacy and mainly with teaching reading. The research phase of this thesis defines literacy, minority groups, teaching reading methods and acquisition of reading skills. The practical part is based on a long term research under the authority of the Czech Science Foundation between 2009 and 2011. The thesis describes only one part of the research namely in the Hanspaulka primary school in Prague. The research deals with readiness of children for learning reading in the beginning of schooling when the phonics approach is being applied. The level of reading ability of children at the end of the first class was compared. The level of the relation between the good or the risk readiness for reading and the reading level at the end of the first class of primary school was being examined.
Keywords:
Literacy; minority groups; mothods of teaching reading; reading; reading literacy; Gramotnost; metody vyučování čtení; minoritní skupiny; výzkum; čtenářská gramotnost; čtení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/31436