Název:
Obrazová složka učebnic češtiny pro cizince - analýza a evaluace
Překlad názvu:
Visual components of textbooks of Czech for foreigners - analysis and evaluation
Autoři:
Hladíková, Helena ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Hudáková, Andrea (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2014
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje obrazové složce učebnic češtiny pro cizince. Ve vybraných pěti učebnicích je zkoumán výskyt jednotlivých typů vizuálních prostředků, jejich funkce v rámci učebnice a také frekvence výskytu těchto typů. Cílem této práce je zjistit, jaké konkrétní vizuální prostředky se v učebnicích češtiny pro cizince objevují a zda jsou použity funkčně, či nikoliv, a poskytnout představu o podobě obrazové složky učebnic češtiny pro cizince. K tomuto nástinu má přispět i dotazníkové šetření, jehož se zúčastnili učitelé češtiny jako cizího jazyka. Jejich úkolem bylo zhodnotit obrazovou vybavenost učebnic češtiny pro cizince, kterou ve výuce používají nejčastěji. První kapitola je věnována učebnici jako didaktickému prostředku včetně funkce učebnice v cizojazyčné výuce a výzkumu učebnic u nás i v zahraničí. Dále je pozornost zaměřena na koncepci pojmu vizuální prostředek, na učení se z obrazového materiálu a konečně na tvorbu kategoriálních systémů, podle nichž byly vybrané učebnice analyzovány. Po teoretické části práce následuje prezentace výsledků samotné analýzy učebnic češtiny pro cizince s důrazem na funkčnost a frekvenci vyskytujících se vizuálních prostředků. Poslední kapitola je věnována dotazníkovému výzkumu a závěrům, jež vyplynuly z odpovědí respondentů. Klíčová slova: vizuální...This thesis is devoted to the visual components of textbooks of Czech for foreigners. The five selected textbooks are investigated incidence of certain types of visual components, their position in the textbooks and the frequency of occurrence of these types. The aim of this work is to determine what specific visual aids in textbooks Czech for foreigners appear and whether they are used functionally or not, and give an idea of the form of the visual component of textbooks Czech for foreigners. The questionnaire, which was attended by teachers of Czech as a foreign language, should contribute to this outline. Their task was to evaluate the visual amenities of textbooks Czech for foreigners who are most frequently used in teaching. The first chapter is devoted to the textbook as a didactic resource function including textbooks in foreign language teaching and research textbooks at home and abroad. Attention is focused on the design concept of visual means to learning from visual material and finally the creation of categorical systems under which they were selected textbooks analyzed. The theoretical part is followed by a presentation of the results of the analysis of the textbooks of Czech for foreigners with an emphasis on functionality and frequency occurring visual components. In the last chapter...
Klíčová slova:
obrazový materiál; učebnice; čeština jako cizí jazyk; Czech language as a foreign language; pictorial material; textbook