Original title:
Analýza výběru textů do čítanek pro 2.stupeň ZŠ
Translated title:
Analysis of chosing text into reading books for 2nd grade of elementary school (focused on 9th class)
Authors:
Procházková, Jana ; Klumparová, Štěpánka (advisor) ; Hník, Ondřej (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Resumé Podstatou této bakalářské práce je analýza textů v některých čítankách pro druhý stupeň základních škol. Zaměřila jsem se v ní na dospívajícího čtenáře a snažila jsem se zjistit, zda ukázky v čítankách respektují žáka jako specifického čtenáře se specifickými potřebami, zájmy, preferencemi. V práci jsem analyzovala šest různých čítanek, z nichž každá prezentovala jiný autorský přístup. K čítankám jsem přistupovala komplexněji. Nejprve jsem je stručně charakterizovala a následně podrobně rozebrala ukázky z různých hledisek, např. z hlediska zastoupení národní a světové literatury, z hlediska zastoupení spisovatelů a spisovatelek aj. Součástí práce je i malý průzkum mezi žáky devátých tříd, který porovnává teoretické informace načerpané z odborné literatury, informace z dotazníkového šetření a současný stav čtenářství dospívajících. Snažila jsem se zjistit na určitém vzorku žáků, jaký je zájem o knihy resp. čtení v návaznosti na texty v čítankách na základních školách.Resume Principle of this bachelor labor is to analyze texts in reading books for pupils of age 11 to 15. It is focused on adolescent reader mainly. I tried to find out whether articles in reading books have respected a pupil as a specific reader with specific needs, interests and preferences. I analyzed six different reading books in my labor. Each of them represented another author's style of writing. My analyses on reading books have been more complex. First of all I have made short characteristics and next I closely analyze articles from different aspects, e.g. representation of national and world literature, representation of female and male writer etc. Part of my labor was a survey among pupils of ninth class which compared theoretical information's gained from specialized publication, information from questionnaires and the present state of adolescents reading. I tried to find out what is the interest in books or reading in a sequence on texts in reading books for pupils of age 11-15.
Keywords:
2nd grade of elemantary school; 9th class; analysis; literature; rating; reading books; text books; 2. stupeň ZŠ; analýza; hodnocení; literatura; ročník 9; učebnice; čítanky
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/38814