Název:
Integrace Explikační metody a Deskriptivní fenomenologicko-psychologické metody na teoretické a aplikační úrovni
Překlad názvu:
Integration of Method of Explication and Descriptive Phenomenological Psychological Method on the Level of Theory and Application
Autoři:
Plachý, Jakub ; Vranka, Marek (vedoucí práce) ; Lukavský, Jiří (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V této diplomové práci jsou na teoretické úrovni představeny dvě kvalitativní metody založené na fenomenologii - Explikační metoda (EM) a Deskriptivní fenomenologicko-psychologická metoda (DFPM). EM napomáhá výzkumníkovi při získávání kvalitativních dat, zatímco DFPM je uzpůsobena k jejich zpracování. Integrace těchto metod se tak jeví jako způsob, jak překročit neúplnost a omezení izolované aplikace EM a DFPM. V další části je proto představena metoda Pozornost-popis-porozumění-aplikace (3PA), jejímž základem je právě integrace EM a DFPM. Za nejvýznamnější přínos nové metody 3PA lze považovat detailní praktický návod, podle kterého může výzkumník postupovat, když chce zkoumat svou vlastní přímou zkušenost se světem - výzkumník se tak může stát subjektem vlastního psychologického výzkumu. Nově vznikající metoda byla od samotného počátku využívána při zkoumání zkušenosti autora se základním vojenským výcvikem (ZVV), což vedlo k neustálému prověřování teoreticko- metodologických závěrů týkající se 3PA a zdokonalování její struktury. Samotné výsledky tohoto zkoumání jsou prezentovány na závěr této diplomové práce, která má tedy dvojí zaměření a potencionálně i dvojí přínos: na jedné straně nabízí relativně ucelenou metodu 3PA určenou pro výzkum přímé zkušenosti a zároveň poskytuje vhled do specifické...In this thesis, two qualitative methods based on phenomenology are introduced at the theoretical level - the Method of Explication (EM) and the Descriptive Phenomenological-Psychological Method (DFPM). EM assists the researcher in obtaining qualitative data, while DFPM is adapted to process it. The integration of these methods thus seems to be a way to overcome the incompleteness and limitations of solely EM or DFPM application. The next section, therefore, introduces the Attention-Description-Ideation-Application method (ADIA) based on the integration of EM and DFPM. The most important contribution of the new ADIA method is the detailed practical guidance that a researcher can follow to explore their own direct experience with the world - the researcher can become the subject of their own psychological research. The emerging method was used from the outset to examine the author's own experience of basic military training (BMT), leading to a constant review of the theoretical and methodological conclusions about 3PA and to improvements in its structure. The results of this research are presented at the end of this thesis which has a dual focus and potentially two benefits: on the one hand, it suggests a relatively comprehensive 3PA method designed for direct experience research, while secondly...
Klíčová slova:
kvalitativní metodologie|fenomenologie|základní vojenský výcvik|metoda 3PA; qualitative methodology|phenomenology|basic military training|ADIA method