Original title:
Vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením zaměřené na výuku čtení
Translated title:
Education of pupils with mid-serious and serious intellectual disabilities focused on teaching reading
Authors:
Míková, Lenka ; Zemková, Jaroslava (advisor) ; Novotný, Josef (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na vzdělávání žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením. V práci je uvedeno základní vymezení středně těžké a těžké mentální retardace, popsány psychologické zvláštnosti jedinců s mentálním postižením, komunikační systémy a pomůcky augmentativní a alternativní komunikace a systém vzdělávání v základních školách speciálních. Bakalářská práce dále obsahuje výčet metod čtení, které se používají u žáků s mentálním postižením, popisuje průběh výuky čtení ve dvou základních školách speciálních a zachycuje, jak jsou na tom žáci se středně těžkým a těžkým mentálním postižením se čtením.Bachelor thesis is focused on the education of pupils with mid-serious and serious intellectual disabilities. In the thesis is reffered to basic definition of mid-serious and serious mental retardation, described the psychological particularities of individuals with intellectual disabilities, communication systems and tools augmentative and alternative communication and system education in primary special schools. Bachelor thesis also contents enumeration of the methods of reading, which are used by pupils with intellectual disabilities, describes the process of teaching reading in two primary special schools and captures as to how pupils with mid-serious and serious intellectual disabilities in reading.
Keywords:
augmentative and alternative communication; education; intellectual disability; methods reading; psychological particularities; augmentativní a alternativní komunikace; mentální postižení; metody čtení; psychologické zvláštnosti; vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/38529