Název:
Výuka sexuální výchovy na 1. stupni vybrané základní školy
Překlad názvu:
Teaching of Sex Education at the chosen lower Primary School
Autoři:
Jirků, Magdaléna ; Marádová, Eva (vedoucí práce) ; Kovaříková, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá sexuální výchovou na prvním stupni základní školy. Jejím cílem je zmapovat tuto výchovu v rovině obecné, její definice a nastavení pro základní školy, a následně zhotovit návrh a provést částečnou realizaci na vybrané škole. Teoretická část popisuje vývoj sexuální výchovy, inspiraci ze zahraničí a především pak její současné pojetí od roku 1989 dodnes. Jsou zde zmíněny její cíle, základní principy a etické zásady, právní zastoupení, negativní aspekty lidské sexuality, průběh a obsah. Práce se též zabývá úlohou rodiny a školy. Praktická část je zaměřena na zjištění přístupu rodičů a učitelů k sexuální výchově na vybrané škole formou dotazníkového šetření a strukturovaného rozhovoru. Na základě kladných výsledků je v práci zhotoven návrh výukových jednotek k realizaci výchovy, ověření jedné z nich v praxi a též je zde připojen seznam doporučené literatury a materiálů pro rodiče. KLÍČOVÁ SLOVA sexuální výchova, inspirace ze zahraničí, současné pojetí, Člověk a jeho zdraví, sexualita, prevence, koncepce školy, návrh výukových jednotek, spolupráceThe thesis focuses on sex education in the lower Primary School. The aim is to map it on the general level, that means its definition and settings for Primary Schools, and then to design the teaching units and to do a partial implementation at the chosen school. The theoretical part describes the development of sex education, inspiration from abroad and mainly its current concept from 1989 until today. There are mentioned its objectives, principles and ethics, legal representation, the negative aspects of human sexuality, the course and content. The thesis also examines the role of family and school. The practical part focuses on the approach of parents and teachers to sex education at the chosen school through a survey and a structured interview. Based on the positive results, there is a proposal of teaching units for education implementation, verification of one of them in practice, and there is also a list of recommended literature and materials for parents. KEY WORDS sex education, inspiration from abroad, current concepts, human and his/her health, sexuality, prevention, school concept, design of teaching units, cooperation
Klíčová slova:
inspirace ze zahraničí; koncepce školy; návrh výukových jednotek; prevence; sexualita; sexuální výchova; současné pojetí; spolupráce; Člověk a jeho zdraví; cooperation; current concepts; design of teaching units; her health; human and his; inspiration from abroad; prevention; school concept; sex education; sexuality