Original title:
Logopedická intervence u dětí v mladším školnílm věku s kochleárním implantátem
Translated title:
Speech therapy for children of early school age with a cochlear implant
Authors:
Lomberská, Ivana ; Hádková, Kateřina (advisor) ; Komorná, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou logopedické intervence u dětí v mladším školním věku s kochleárním implantátem. Teoretická část práce shrnuje obecné poznatky o sluchovém postižení a možnostech jeho kompenzace, jednotlivých typech kochleárních implantátů a zvláště pak o specifikách a metodice následné logopedické intervence. Praktická část sestává z interpretace výsledků výzkumného šetření realizovaného prostřednictvím dotazníků, které se zabývá současnou situací logopedické intervence u dětí v mladším školním věku s kochleárním implantátem, se zvláštním zaměřením na poimplantační rehabilitaci a její komplexnost. Výstupy výzkumného šetření prokázaly komplexnost logopedické intervence pouze v rámci některých pracovišť a také poukázaly na to, že realizace logopedické intervence je velmi individuální a závislá na konkrétní situaci a komunikačních a osobnostních vlastnostech jednotlivých implantovaných dětí. KLÍČOVÁ SLOVA Sluchové postižení, kochleární implantát, kochleární implantace, dítě s kochleárním implantátem, mladší školní věk, rehabilitace, sluchový a řečový rozvoj, logopedická intervence.This thesis deals with the issue of speech therapy for children of early school age with the cochlear implant. General knowledge about hearing impairment and the possibility of compensation, different types of cochlear implants and especially about the specifics and methodology of following speech therapy are summarized in the theoretical part of the thesis. The practical part consists of research, realized through questionnaires. The research deals with the current situation of speech therapy for children of early school age with a cochlear implant, with a special focus on post-implantation rehabilitation and its complexity. The result of the research demonstrates the complexity of speech therapy only in some speech therapy workplaces. The result of the research also demonstrates that speech therapy is highly individual and depends completely on specific situation and personality and communication skills of each child with a cochlear implant. KEYWORDS Hearing impairment, cochlear implant, cochlear implantation, child with a cochlear implant, early school age, rehabilitation, hearing and speech developement, speech therapy.
Keywords:
child with a cochlear implant; cochlear implant; cochlear implantation; early school age; hearing and speech developement; Hearing impairment; rehabilitation; speech therapy; dítě s kochleárním implantátem; kochleární implantace; kochleární implantát; logopedická intervence; mladší školní věk; rehabilitace; Sluchové postižení; sluchový a řečový rozvoj
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/74964