Název:
Orgány vnímání a vyjadřování v dramatickém díle Samuela Becketta
Překlad názvu:
The Organs of Perception and Expression in Samuel Beckett's Dramatic Works
Autoři:
Parin, Giulia ; Pilný, Ondřej (vedoucí práce) ; Wallace, Clare (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This thesis focuses on three plays written by Samuel Beckett: Play, Not I and Footfalls. Corporeality is the central theme of these works, which also connects them to an important and celebrated source of study and inspiration for the dramatist, The Comedy of Dante Alighieri. The influence played by Dante's descriptions of the body, particularly in the cantica of Inferno, is visible in Beckett's works for the ways in which the organs of perception and expression are treated at both textual and theatrical level. In the three plays the activities of mouth, eyes, ears (and less relevantly, nose) constitute the narrative focus of the text, while the sensorial aspects derived by their presence on stage determine the kind of exchange at play between actors and spectators. Staging immobilized, constricted and barely visible characters who, narrating obscure, uncertain stories, obsessively try to make a sense of their existential and physical conditions, the author gives life to a metatheatrical language rooted on instability and doubt. After the introductory opening chapter, the second chapter looks at the language of Dante's Inferno and at its thematization of corporeality, introducing the continuities between the poem and Beckett's drama. The third chapter juxtaposes the characters and the uncertain...Tato diplomová práce se zaměřuje na tři divadelní hry, jejichž autorem je Samuel Beckett: Hru, Ne já a Footfalls. Ústředním tématem těchto děl je tělesnost a toto téma je rovněž spojnicí se známým a významným předmětem studia a zdrojem inspirace tohoto dramatika, s Božskou komedíí Dante Alighieriho. Vliv Dantových popisů těla, zvláště v kantice Peklo, jsou patrné v Beckettových dílech kvůli způsobu, kterým zachází s částmi těla smyslového vnímání a vyjadřování jak v textové, tak v divadelní rovině. V těchto třech hrách jsou středem narativu textu činnosti úst, očí, uší (a méně významněji nosu), zatímco smyslové aspekty odvozené z jejich přítomnosti na jevišti určují druh probíhající komunikace mezi herci a diváky. Autor vytváří metadivadelní jazyk vyrůstající z nestálosti a pochybnosti inscenováním znehybnělých, sevřených a sotva viditelných postav, které se snaží najít smysl svých existenciálních i fyzických situací. Po úvodní kapitole, se kapitola druhá zaměřuje na jazykovou rovinu části Danteho Pekla a tematizaci tělesnosti, rovněž uvádí spojitosti mezi tímto básnickým dílem a Becketovými dramaty. Třetí kapitola porovnává postavy a nezřejmý příběh Hry s postavami a atmosférou popisovanou Dantem v kruhu Hříchu nestřídmosti. Čtvrtá kapitola umožňuje čtení hry Ne já v kontextu dvou epizod...
Klíčová slova:
Dante Alighieri; divadlo; Samuel Beckett; tělesnost; corporeality; Dante Alighieri; Samuel Beckett; theatre