Original title:
Proměny imaginace-portrétu města vlivem digitálních technologií v kontextu analogových médií
Translated title:
The changes of imagination-portrait of the city by using digital technologies in the context of analog media
Authors:
Poláková, Sylva ; Hanáková, Petra (advisor) ; Dolanová, Lenka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vztah města a filmu byl od samotného vynálezu kinematografu nazírán skrze jakousi charakterovou vzájemnost, jejímž hlavním jmenovatelem byl pohyb. Nové médium bylo vnímáno jako nejlépe uzpůsobená umělecká forma k zaznamenání a reprodukování atmosféry, která symbolizovala moderní velkoměsto na konci devatenáctého a na začátku dvacátého století. Analogie "pokrevní" příbuznosti dvou fenoménu moderny, rozvoje velkoměst a vynálezu kinematografu, podnítila vznik filmů a esejů, jež se zabývaly nebo vycházely z vnějších estetických podobností a hodnot města a pohyblivých obrazů, a které absorbovaly utopistické nadšení moderní společnosti. Vertovův film MUŽ S KINOAPARÁTEM a Ruttmannův BERLIN, SYMFONIE VELKOMĚSTA1 se dočkaly následování nebo citací v mnoha národních kinematografiích2. Mezi těmi, kdo propadli svádění moderního velkoměsta, byli na jedné straně futurističtí architekti, kteří toužili po totální proměně urbanistických plánů a výstavbě nových modernímu tempu a prostoru lépe vyhovujících sídlišť a kinematografie byla pro ně způsobem, jak prezentovat svoje ideje s komerčním apelem v průmyslových filmech3. Na straně druhé to byli solitéři, kteří nebažili zasahovat do vývoje měst, ale využívali jejich anonymity, která jim skýtala nový druh svobody a poznání - zrodila se postava flâneura, městského člověka,...1 Filosofická fakulta UK v Praze Katedra filmových studií Proměny imaginace-portrétu města vlivem digitálních technologií v kontextu analogových médií Vedoucí diplomové práce Autorka práce PhD. Petra Hanáková Sylva Poláková Praha 2006 2 Prohlášení: Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracovala samostatně a uvedla jsem v ní všechny použité prameny a literaturu. V Praze dne 27. srpna 2006. Sylva Poláková Rooseveltova 47 Praha 6 3 Poděkování: Na tomto místě bych chtěla poděkovat své vedoucí diplomové práce PhD. Petře Hanákové za její kritické poznámky i trpělivý přístup. 4 OBSAH 006 Úvod 013 Městský film nebo portrét velkoměsta? 018 Flâneur 018 Kdo je tedy flâneur? 027 Flâneurské zkušenosti mění způsob dívání se 031 Zrození flâneura ve filmovém příkladu: Alexander Hackenschmied, Bezúčelná procházka 033 Flâneuse 033 Neexistující flâneuse 038 Pátrání po flâneuse a její přínos flânerii 041 Vnímání velkoměst v raném filmu: fobie a modernistické utopie 041 Městské fobie v narativním filmu dvacátých let - uliční filmy a kammerspiel 046 Nadšení prvních městských filmů: Walter Ruttmann, Berlín, symfonie velkoměsta 051 Dziga Vertov, Muž s kinoaparátem 055 Osvětlení - prodloužení flâneurova dne a ohrožení jeho svobody: Svatopluk Innemann, Praha v záři světel 060 Urbanistické vize v didakticko-osvětových a...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/7242