Original title:
Zvláštnosti výslechu dětí
Translated title:
Specificity of interrogation of children
Authors:
Vodehnalová, Jana ; Musil, Jan (advisor) ; Štourač, Petr (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Jako téma své diplomové práce jsem si zvolila problematiku výslechu dětí. Snažím se tu vymezit zvláštnosti, které odlišují výslechy dětí od výslechu dospělých. Zcela jistě se jedná o jednu z nejobtížnějších oblastí výslechové praxe. Dítě je vyslýcháno jako oběť trestné činnosti, svědek nebo pachatel. Názory na to, zda je dítě schopné podat pravdivou výpověď, se v průběhu času výrazně měnily. Už v řadě nejstarších právních pramenů nacházíme zmínky o prostředcích a metodách, kterými je možné získat pravdivou výpověď od vyslýchaného. Můžeme se také setkat například s rozdělováním lidí do kategorií podle toho, zda jejich svědecké výpovědi bylo nebo nebylo možné věřit. Mezi ty, jejichž výpověď se nepřipouštěla, patřily mimo jiné právě děti. Tato skepse k dětské výpovědi přetrvávala po dlouhou dobu. V současné době je už řadou výzkumů potvrzeno a v praxi přijímáno, že dítě může obecně podat stejně hodnotnou výpověď jako dospělý vyslýchaný. V některých oblastech může být dokonce přesnější. Ve své práci se zaměřuji na výslech dítěte jako oběti, případně svědka trestné činnosti. Dítě vypovídá jako oběť trestného činu pohlavního zneužívání (§ 242 a § 243 TZ), znásilnění (§ 241 TZ), týrání svěřené osoby (§ 215 TZ), ublížení na zdraví (§ 221, § 222, § 223, § 224), únosu (§ 216 TZ), zneužití dítěte k výrobě pornografie...RESUMÉ: The target of the thesis is to point out the specialities that differ the questioning of children and children's testimonies from those of adults in criminal procedure. These specialities are based on the unique reception, memory, imagination, portion of sugestibility and also the ability to express of chidren, which are of deeply different quality to adults. Variations are to be found as well between children depending on their age. It is necessary to provide special approach to questioning of children and evaluation of their testimonies. Person who questions needs to operate with high quality of profesional abilities and knowledge and needs to undergo proper preparations before each action. Mentioned above is focused, whether the child under the questioning is the victim of crime. Inappropriate questioning increases chance of secondary victimization. Criminal Procedure Code deals with questiong of children in its provisions. The age of questioned child does not automatically decrease valuation of the testimony. During questioning of children the profesional teacher should be present while presence of the parents of questioned child is welcomed just under the condition that it is assumed to make the questioning easier or possible. Persons mentioned above may suggest interruption or ending of the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/19659