Název:
Postoje zaujímané ke vzdělávání kolínskými sociálně vyloučenými Romy
Překlad názvu:
Attitude of social excluded Roma in Kolín towards education
Autoři:
Slavíčková, Tereza ; Šotolová, Eva (vedoucí práce) ; Mužáková, Monika (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předmět bakalářské práce spadá do oblasti vzdělávání Romů. Vzdělávání Romů je považováno za klíčové v procesu jejich integrace do společnosti. Integrace Romů je ztížena především tam, kde u příslušníků tohoto etnika dochází k tzv. sociálnímu vyloučení, tj. omezení přístupu k sociálním, kulturním a ekonomickým zdrojů společnosti. Sociální vyloučení nepřináší rizika pro pouze jednotlivce a rodiny, jichž se dotýká, ale také pro celou společnost, neboť zvyšuje sociální napětí. Vzdělání je lékem na sociální vyloučení pouze v případě, kdy jej Romové začnou akceptovat jako hodnotu, ke které je správné se vztahovat. V opačném případě integrační strategie implementované do vzdělávání Romů nepřináší žádoucí efekt. Empirická část bakalářské práce proto prezentuje postoje ke vzdělávání, které byly zkoumány u cílové skupiny sociálně vyloučených Romů v bytovém domě v Zengrově v ulici v Kolíně. Tato lokalita je charakteristická vysokou koncentrací romského obyvatelstva. Postoje ke vzdělávání zásadním způsobem ovlivňují motivaci dosahovat úspěchu ve školském systému. Úspěch ve školském systému velkou měrou rozhoduje o pozici jedince v sociální struktuře společnosti.The subject of the following thesis creates a part of Roma education area. Roma education is considered to be crucial in the frame of social integration processes. Integration of Roma is embarrassed by a phenomenon which is called social exclusion. Social exclusion is defined as a limited access to the social, cultural and economical sources in society. Social exclusion is a high risk factor for both the excluded individuals and families and society as a whole. Social exclusion escalates a social conflicts. Education is perceived being a remedy for a social exclusion if only Roma people accept the value of education as being valid. Otherwise the integration strategies implemented in education system do not produce any results. Empirical part of the bachelor degrese thesis presents the Roma attitudes towards education. The research informants were sorted out of social excluded inhabitants who live in Zengrova block of flats in Kolín. This area is characterized by a higher concentration of Roma people. The attitudes towards education predict the position of an individual in a social structure.