Original title:
Spisovná němčina na českých středních školách (analýza procesu utváření spisovné variety v sociální praxi)
Translated title:
Standard German in Czech secondary schools (an analysis of the process of shaping the standard variety in social practise)
Authors:
Hajíčková, Zuzana ; Dovalil, Vít (advisor) ; Doležal, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
ger Abstract:
[eng][cze] The diploma thesis analyses the shaping process of German language standard varieties in the social praxis, mainly at Czech Secondary Schools. It focuses the role of a teacher as the norm-authority in implementing the linguistic norm. The methodological base is the model of Social Power Field and the Language Management Theory. For the needs of this thesis was further used the Follow-up Interview.Tato práce analyzuje proces utváření spisovné variety německého jazyka v sociální praxi, a to na českých středních školách. Jejím těžištěm je role učitele jakožto normové autority při prosazování normy. Metodologickým východiskem je model sociálního silového pole a teorie jazykového managementu. Pro potřeby této práce bylo dále použito následné interview.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/20867