Název:
Logopedická intervence u dětí s poruchami autistického spektra
Překlad názvu:
Speech Therapy intervention for Children with Autism Spectrum disorders
Autoři:
Horáková, Michaela ; Durdilová, Lucie (vedoucí práce) ; Felcmanová, Lenka (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] NÁZEV: Logopedická intervence u dětí s poruchami autistického spektra AUTOR: Michaela Horáková KATEDRA: Katedra speciální pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Lucie Durdilová ABSTRAKT: Tato bakalářská práce se věnuje problematice logopedické péče u dětí s poruchami autistického spektra. Její teoretická část nejprve pojednává o poruchách autistického spektra se zaměřením na jejich klasifikaci, etiologii, symptomatologii s důrazem na kvalitativní postižení v oblasti komunikace, a na možnosti péče o předškolní děti s tímto postižením. Dále se práce blíže zabývá teoretickými východisky logopedické intervence poskytované takto handicapovaným dětem. Praktická část práce se pak věnuje rozvoji komunikace v prostředí mateřské školy speciální. Obsahuje případové studie dvou chlapců s dětským autismem. Cílem tohoto kvalitativního šetření je zhodnotit jejich komunikační schopnosti, zachytit u nich aplikované metody rozvoje komunikace, a popsat chod práce s dětmi ve třídě ve vztahu ke stimulaci jejich komunikačních kompetencí. KLÍČOVÁ SLOVA: Poruchy autistického spektra; logopedická intervence; rozvoj komunikace; alternativní a augmentativní komunikace; předškolní vzděláváníTITLE: Speech and language therapy intervention for children with autism spectrum disorders AUTHOR: Michaela Horáková DEPARTMENT: Department of special education SUPERVISOR: Mgr. Lucie Durdilová ABSTRACT: This bachelor thesis is devoted to speech and language therapy for children with autism spectrum disorders. The theoretical part deals with autism spectrum disorders, focusing on their classification, etiology, symptomatology with an emphasis on qualitative impairment in communication, and care options for preschool children with these disorders. The thesis also concerns with the theoretical bases of speech and language therapy intervention provided for children with autism spectrum disorders. The practical part is devoted to communication improvement in special nursery school. It includes case studies of two boys with autism. The aim of this qualitative research investigation is to evaluate children's communication skills, describe the intervention methods to improve their communication, and describe work with children in the classroom, focusing on stimulation of their communication competencies. KEYWORDS: Autism spectrum disorders; speech and language therapy intervention; communication improvement; alternative and augmentative communication; preschool education
Klíčová slova:
alternativní a augmentativní komunikace; logopedická intervence; poruchy autistického spektra; předškolní vzdělávání; rozvoj komunikace; alternative and augmentative communication; autism spectrum disorders; communication improvement; preschool education; speech and language therapy intervention