Original title:
Vyprávění a jeho grafický doprovod v předškolním věku
Translated title:
Storytelling and it's graphical accompaniment in pre-school age
Authors:
Bartošová, Magda ; Viktorová, Ida (advisor) ; Klusák, Miroslav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná práce se zabývá různými podobami zpracování pohádkového příběhu dětmi. Děti pracují s pohádkou ve třech odlišných reprezentacích. Nejprve příběhu naslouchají, následně pohádku kreslí a nakonec je s dětmi veden rozhovor. Rozhovor má dvě podoby. Zpočátku je středobodem kresba dětí. Postupně navazuje také rozhovor o obrázku z pohádkové knížky. Obrázek je doplněn textem, přičemž mě zajímá, jak děti s těmito reprezentacemi naloží. Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a empirické. Teoretická část je členěna do tří kapitol. První kapitola vymezuje předškolní období z hlediska vývoje jedince. Zaměřuje se na důležité vývojové úkoly tohoto období. Druhá kapitola proniká do světa pohádek. Třetí kapitola si klade za cíl seznámit s tématem počáteční dětské komunikace. Empirická část práce je zaměřena na výzkum, který probíhal v mateřské škole. Snahou bylo vzniklé tři podoby reprezentace pohádky propojit. Každá z těchto podob má na dítě různé nároky. Pokouším se najít a popsat možné způsoby využití získaných informací.The presented dokument describes three ways how children work with a fairy tale. First they listen to the story, then they draw it and finally they are being interviewed. The interview has two phases. At the beginning the focus is on the children's drawings, this is followed by the conversation around the illustrations from the story book. The picture is accompanied by a text. This research should find out how will children deal with these three ways of processing the fairy tale. The paper consists of two parts: theoretical and empirical. The theoretical part is divided into three chapters. The first chapter defines the preschool period in terms of personality development. It focuses on important developmental tasks of that period. The second chapter explores the world of fairy tales. The third chapter aims to introduce the topic of the beginnings of children's communication. The empirical part of the paper describes the research that took part in kindergarten. The aim was to link all three ways how children worked with the fairy tale. Each of these forms has different demand on the child. I am trying to find out and describe possible use of obtained data.
Keywords:
drawin; storytelling; writing; kresba; písmo; vyprávění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/55786