Název:
Školní vzdělávací programy v mateřské škole
Překlad názvu:
Education Programmes in Nursery Schools
Autoři:
Pavlíčková, Jaromíra ; Kropáčková, Jana (vedoucí práce) ; Opravilová, Eva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou přístupů k tvorbě školních vzdělávacích programů v kontextu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Práce je koncipována teoreticko - empiricky. V teoretické části jsou popsány historické mezníky ovlivňující výchovně vzdělávací procesy v českých zemích. V textu jsou představeny charakteristiky osnov a programů pro předškolní vzdělávání chronologicky vznikající od roku 1945 do roku 1990. V obsahu jsou shrnuty současné vzdělávací trendy, zásadní koncepční změny a požadavky na soudobé koncepční dokumenty. Poukázáno na nové koncepční strategie a postupy v souvislosti se společenskými změnami a pedagogickými poznatky, definovány nové pedagogické pojmy a vyzdvižen význam koncepčních dokumentů. Empirická část obsahuje realizovaný výzkumný projekt na regionální úrovni, zabývající se analýzou přístupů k zpracování školních vzdělávacích programů z hlediska koncepčního i formálního. Zjištěním podílu spoluúčasti ředitelek, učitelek a rodičů na jeho tvorbě a vytyčením problematických oblasti na cestě k vlastnímu školnímu vzdělávacímu programu. Cílem výzkumu je zjištění, zda jednotlivé kurikulámí dokumenty jsou v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a k jejich tvorbě je přistupováno s přihlédnutím k potřebám konkrétní mateřské...The thesis deals with different approaches to the creation of school educational programs in the context of the Framework Educational Program for Pre-School Education. The work combines theoretical and empirical approach. In the theoretical part, historical milestones influencing the educational processes in the Czech lands are described. The text presents, in the chronological order, characteristics of curriculum and pre-school educational programs as they had been introduced between 1945 and 1990. The content summarizes current educational trends, major policy changes and requirements applied on contemporary policy documents. The thesis also deals with new policy strategies and procedures connected with the societal changes and pedagogical findings, defines new pedagogical terms and points out the importance of policy documents. The empirical part includes a completed research project on a regional level analyzing approaches to the development of school educational programs, both in terms of concept and form. It also studies the share of directors, teachers and parents in the creation of such a program and identifies problematic areas on the way to an own school educational program. The aim of the research is to identify whether the individual curriculum documents comply with the Framework Educational...